Έρχονται ανατιμήσεις σε προϊόντα εκτός «καλαθιού»
Το «καλάθι του νοικοκυριού» μειώνει τις τιμές σε δεκάδες προϊόντα, ωστόσο ο υψηλός πληθωρισμός συνεχίζει να οδηγεί σε νέες αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά
Του Δημήτρη Χριστούλια
Σε εξίσωση για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η αντιμετώπιση της μεγαλύτερης ακρίβειας των τελευταίων 30 ετών. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προσπαθεί με το «καλάθι του νοικοκυριού» να συμβάλει στην μείωση των τιμών σε αρκετά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, ωστόσο ο υψηλός πληθωρισμός οδηγεί σε νέες ανατιμήσεις, επιβαρύνοντας ακόνη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Στο «καλάθι του νοικοκυριού» την δεύτερη εβδομάδα της εφαρμογής του προστέθηκε ακόμη ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατά 87 τα προϊόντα σε σχέση με το «καλάθι» της πρώτης εβδομάδας αλλά και να μειωθούν κατά 50 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Όπως ήδη έχει γράψει το FoodLife το αμέσως επόμενο διάστημα θα προστεθούν στο «καλάθι του νοικοκυριού» νέα σούπερ μάρκετ, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τον αριθμό των προϊόντων που πωλούνται σε πιο χαμηλές τιμές. Και μπορεί το «καλάθι του νοικοκυριού», να έχει μειώσει τις τιμές πολλών προϊόντων, την ίδια στιγμή όμως ο υψηλός πληθωρισμός συνεχίζει να ασκεί σημαντικές πιέσεις, ιδιαίτερα στις τιμές των τροφίμων. Και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τον πληθωρισμό του Οκτωβρίου αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Αναλυτικότερα, ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο υποχώρησε στο 9,1% ωστόσο οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα συνεχίζουν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σε διάστημα ενός έτους αυξήθηκαν οι τιμές στο ψωμί και τα δημητριακά κατά 19,3%, στα κρέατα 17,3%, στα ψάρια 2,4%, στα γαλακτοκομικά και τα αβγά 24,2%, στα έλαια και τα λίπη 16,6%, στα λαχανικά 13,2%, στην ζάχαρη, στις σοκολάτες, στα γλυκά και στα παγωτά 6,1% και στον καφές 13,4%.
Νέες ανατιμήσεις σε 200 προϊόντα
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife τις αμέσως επόμενες ημέρες και μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να αυξηθούν κατά μέσο όρο περίπου 8% οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα. Ειδικότερα μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου ακριβότερα θα πωλούνται ο χυμός τομάτας έως 37%, καθαριστικά σπιτιού κατά 28%, ελαιόλαδο και αβγά έως 20%, δημητριακά, γαλακτοκομικά, μουστάρδες, μαγιονέζες έως 16%, απορρυπαντικό πιάτων έως 15%, κατεψυγμένες πατάτες και σταφίδες έως 12%, χαλβάς έως 11%, τυροκομικά και αλάτι έως 10%, κριτσίνια και κουλούρια έως 5%, σοκολάτες 5% έως 9%, κονσέρβες μανιτάρια έως 8%, γάλα εβαπορέ ιδιωτικής ετικέτας, χαρτοπετσέτες και αναψυκτικά έως 7%, αλλαντικά έως 6%, μπισκότα έως 5% και πυρηνέλαιο 2,5%. Σημειώνεται, ωστόσο ότι πρόκειται για ανατιμήσεις που έχουν γίνει από μεμονωμένες εταιρείες. Οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις αποτελούν ουσιαστικά το τρίτο κύμα ανατιμήσεων μέσα σε διάστημα 3 μηνών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή τoυ το FoodLife τον Σεπτέμβριο ανατιμήθηκαν 500 προϊόντα και τον Οκτώβριο άλλα 800 σε ποσοστό που μεσοσταθμικά κινήθηκε κοντά στο 10%. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι νέες ανατιμήσεις που θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές, σταδιακά μέχρι το τέλος του χρόνου, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είναι λιγότερες σε σχέση με αυτές που έγιναν τους προηγούμενους μήνες και ορισμένες από αυτές μάλιστα και «εποχικές». Για παράδειγμα υπάρχουν, στοχευμένες αυξήσεις, όπως είναι αυτές στο ελαιόλαδο, καθώς αυτή την περίοδο πραγματοποιείται η παραγωγή της νέας σοδειάς. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ανατιμήσεις μπορεί να περιορίζονται αλλά δύσκολα θα «παγώσουν» όσο συνεχίζεται η ενεργειακή κρίσης εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις