Ακρίβεια: Τι ψωνίζουν οι καταναλωτές
Οι συνεχείς ανατιμήσεις έναν από τους λόγους που μειώνεται η κατανάλωση στα καταστήματα.
Του Δημήτρη Χριστούλια
Εκτιμάται, ότι τον Νοέμβριο η πτώση της κατανάλωσης σε αξία ανέρχεται στο 5,5% και σε όγκο στο 8,5% με αρκετούς καταναλωτές, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία αλλά και να οδηγούνται στην προμήθεια τροφίμων χαμηλότερης διατροφικής αξίας. Το τελευταίο διάστημα επίσης, είναι περισσότεροι οι καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία ως επί το πλείστον είναι φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία το μερίδιό στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί από 22,4% που ήταν τον περασμένο Ιούλιο στο 23,2% τον περασμένο Οκτώβριο.
Λιγότερες προσφορές
Από τις πλευρά τους οι καταναλωτές προκειμένου να μειώσουν τις επιβαρύνσεις που έχουν από τις συνεχείς ανατιμήσεις στρέφονται στην αγορά προϊόντων που βρίσκονται σε προσφορά. Ωστόσο, ορισμένα σούπερ μάρκετ προκειμένου να απορροφήσουν ένα ποσοστό των ανατιμήσεων μειώνουν τις προωθητικές ενέργειες που έχουν στα ράφια των καταστημάτων τους. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Nielsen IQ το πρώτο τετράμηνο του 2021 το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, ενώ τον περασμένο Οκτώβριο το ποσοστό αυτό μειώθηκε αισθητά στο 35,2%. Σημειώνεται ότι οι μισοί σχεδόν καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά ενώ είναι διατεθειμένοι να αλλάζουν μάρκα προϊόντων όταν διαπιστώσουν ότι αυτά που συνηθίζουν να βάζουν στο καλάθι τους έχουν ακριβύνει.
«Αγκάθι» οι εισαγωγές
Εκπρόσωποι του λιανεμπορίου επισημαίνουν στο foodlife ότι όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση είναι πολύ δύσκολο να αποκλιμακωθούν οι τιμές των προϊόντων. Και αυτό γιατί μεγάλο ποσοστό των προϊόντων που διατίθενται στην αγορά είναι εισαγόμενα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τις αποφύγουν. Στις εισαγόμενες ανατιμήσεις έρχεται να προστεθεί και το ενεργειακό κόστος καθώς υπάρχει μεγάλη αύξηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και του φυσικού αερίου και των καυσίμων. Μεγάλο μέρος από αυτές τις ανατιμήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν βιομηχανίες τροφίμων, εισαγωγικές, εμπορικές επιχειρήσεις και καταστήματα πώλησης τροφίμων περνούν στους καταναλωτές. Από τις πλευρά τους οι επιχειρηματίες επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις σε μεγάλο ποσοστό των προϊόντων είναι μονόδρομος αφού πλέον κανείς δεν μπορεί να απορροφήσει τις υπέρογκες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα, στο φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο κίνησης. Προσθέτουν μάλιστα, ότι εάν κάποιοι απορροφούσαν τις ανατιμήσεις, τότε με μαθηματική ακρίβεια θα βρισκόντουσαν αντιμέτωπη με το κλείσιμο των επιχειρήσεών τους.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις