Νέα σύσκεψη για το «καλάθι του νοικοκυριού»
Τι θα συζητηθεί σήμερα στην νέα τηλεδιάσκεψη ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και στους βιομηχάνους τροφίμων
Του Δημήτρη Χριστούλια
Σήμερα Δευτέρα στην νέα τηλεδιάσκεψη που θα πραγματοποιηθεί ανάμεσα σε στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με εκπροσώπους του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) αναμένεται να τεθούν επί τάπητος συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να διευρυνθεί το «καλάθι του νοικοκυριού» με νέα προϊόντα και να μειωθούν ακόμη περισσότερο οι τιμές σε βασικά αγαθά. Έχει προηγηθεί η τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στην οποία συζητήθηκε η ανάγκη να υπάρξουν ακόμη περισσότερα «επώνυμα» προϊόντα στο «καλάθι» σε ακόμη καλύτερες τιμές.
Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα που περιλαμβάνει το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι ιδιωτικής ετικέτας τα οποία είναι έτσι και αλλιώς πιο φθηνά από τα επώνυμα, με πολλούς καταναλωτές να έχουν εκφράσει τον προβληματισμό τους τονίζοντας ότι θέλουν από το καλάθι να αγοράζουν προϊόντα σε φθηνές τιμές χωρίς, όμως να χρειάζεται να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ειδικότερα, στην τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, έγινε αποτίμηση της μέχρι σήμερα πορείας του «καλαθιού» και εξετάστηκαν τρόποι περαιτέρω ενίσχυσής του με περισσότερα «επώνυμα» προϊόντα με γνώμονα πάντοτε την προστασία των νοικοκυριών και κυρίως των πιο ευάλωτων στο σημερινό περιβάλλον του υψηλού πληθωρισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων τροφίμων αναζητούν εκείνους τους τρόπους έτσι ώστε οι τιμές σε «επώνυμα» προϊόντα να μην ακριβύνουν και να μπουν στο «καλάθι», σε μια χρονική περίοδο όπου οι τιμές δεκάδων αγαθών αυξάνονται. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι» σημειώνουν μια σημαντική αύξηση των πωλήσεών τους που σε αρκετές περιπτώσεις φθάνουν ή και ξεπερνούν ακόμη και το 50%. Το γεγονός αυτό, ενδεχομένως να αποτελέσει ένα κίνητρο για τις βιομηχανίες τροφίμων και τις εμπορικές επιχειρήσεις να διαθέσουν, σε συνεργασία πάντα και με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, περισσότερα προϊόντα για το «καλάθι του νοικοκυριού» ακόμη και εάν σε κάποιες περιπτώσεις τα πωλούν σε τιμές κόστους ή έχοντας ένα πολύ μικρό ποσοστό κέρδους.
Το «αγκάθι»
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς το μεγάλο αγκάθι το οποίο αντιμετωπίζουν οι βιομήχανοι τροφίμων είναι οι σημαντικές αυξήσεις στις πρώτες ύλες αλλά και στο λειτουργικό τους κόστος. Μάλιστα, υποστηρίζουν ότι οι περισσότερες από τις αυξήσεις στις τιμές που θα πραγματοποιηθούν εντός του Ιανουαρίου ήταν προγραμματισμένες εδώ και αρκετούς μήνες. Και αυτό γιατί πολλές εταιρείες περνούν σταδιακά τις αυξήσεις στα προϊόντα τους προκειμένου να μην χάσουν μερίδια αγοράς, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές σταματούν να αγοράζουν τρόφιμα αλλά και άλλα τα οποία έχουν ακριβύνει πάρα πολύ.
Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία, εξαιτίας της ακρίβειας, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ οι οποίες βάσει της αξίας τους καταγράφουν άνοδο ενώ βάσει του όγκου σημειώνουν μείωση. Η λύση λοιπόν που θα αναζητηθεί στην αυριανή τηλεδιάσκεψη είναι πώς θα μπορέσουν να συγκρατήσουν οι βιομηχανίες τις τιμές σε περισσότερα προϊόντα προκειμένου να συμμετέχουν στο καλάθι με μεγαλύτερη ένταση μέσα σε ένα περιβάλλον γενικευμένων ανατιμήσεων.
Όπως έχει αναφέρει σε προηγούμενα ρεπορτάζ το FoodLife μέσα στον Ιανουάριου αναμένεται να αυξηθούν μεσοσταθμικά κατά 10% οι τιμές σε τουλάχιστον 500 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Υπενθυμίζεται ότι το νέο «καλάθι του νοικοκυριού» που ανακοινώθηκε την Τετάρτη περιλαμβάνει 833 προϊόντα εκ των οποίων οι τιμές σε 714 έχουν παραμείνει σταθερές, σε 55 αγαθά έχουν μειωθεί και σε 64 έχουν αυξηθεί. Πλέον στο νέο «καλάθι του νοικοκυριού» δεν υπάρχουν, το μοσχάρι, η βασιλόπιτα, τσουρέκι και η γαλοπούλα αν και για το μοσχάρι υπάρχουν σκέψεις να ενταχθεί μόνιμα στο «καλάθι» το επόμενο διάστημα. Σημειώνεται επίσης, ότι έως και την Τρίτη θα βρίσκεται σε ισχύ το «καλάθι του Αη Βασίλη» ενώ σκέψεις υπάρχουν να δημιουργηθεί «καλάθι του νοικοκυριού» με ψάρια στις 11 ιχθυόσκαλες που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις