Οι νέες αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών θα περάσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου

Του Δημήτρη Χριστούλια

Ένα ακόμη κύμα ανατιμήσεων σε τουλάχιστον 400 βασικά αγαθά έρχεται τον Φεβρουάριο, το οποίο θα προστεθεί σε αυτό που βρίσκεται σε εξέλιξη από τις αρχές του νέου έτους. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife οι τιμές σε βασικά αγαθά,  από 30 διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες θα αυξηθούν μεσοσταθμικά 11%.

Οι ανατιμήσεις που θα γίνουν τον επόμενο μήνα αφορούν τα εξής προϊόντα: Παγωτά έως 21%, δημητριακά έως 20%, ζάχαρη σε φακελάκια έως 20%, καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά έως 20%, σαμπουάν έως 20%, ζωοτροφές έως 20%, χυμοί έως 18%, τυριά έως 18%, εμφιαλωμένο και ανθρακούχο νερό έως 16%, ψωμί έως 15%, γαλακτοκομικά έως 15%, μαρμελάδες έως 15%, λαγάνα 12%, κρουασάν κουλούρια, βουτήματα  και πατατάκια έως 12%, αλουμινόχαρτο έως 12%, ελαιόλαδο έως 11%, παιδικές κρέμες έως 10%, σοκολατοειδή έως 10%, μπισκότα έως 8%, κρασί έως 15%, μπύρες και μηλίτης έως 15%, ξύδι έως 7,5%, κατεψυγμένα λαχανικά και κατεψυγμένες ζύμες 7%, καφές εσπρέσο 6%, ασπράδι αυγού 6%, παγωμένο τσάι 4% και φρέσκο γάλα 3%.

Πρόκειται ωστόσο για αυξήσεις που γίνονται από μεμονωμένες βιομηχανίες τροφίμων και εμπορικές επιχειρήσεις και όχι από το σύνολο των εταιρειών του κλάδου τροφίμων. Σημειώνεται ότι όπως έχει αποκαλύψει η «R» μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα ανατιμηθούν συνολικά 500 προϊόντα σε ποσοστό 10% κατά μέσο όρο.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι βιομηχανίες και εμπορικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα να αποστέλλουν ανατιμημένα τιμολόγια στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.  Αυξήσεις οι οποίες εκτιμούν ότι θα κινούνται σε χαμηλότερα ποσοστά λόγω της αποκλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης αλλά και του γεγονότος ότι πλέον οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη σε εκείνα τα προϊόντα στα οποία καταγράφεται σημαντική άνοδος των τιμών τους. Η ακρίβεια στα τρόφιμα αποτυπώνεται με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο και στα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), σύμφωνα με την οποία ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο υποχώρησε στο 7,2% από 8,5% τον Νοέμβριο ωστόσο ο τιμάριθμος στην κατηγορία των τροφίμων εκτοξεύθηκε στο 15,5%.

Μείωση κατανάλωσης

Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα της NielsenIQ το 2022 οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ σημείωσαν αύξηση 6,3% η οποία οφείλεται αποκλειστικά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις που επικράτησαν στην αγορά, ενώ ο όγκος πωλήσεων κατέγραψε οριακή μείωση 0,6%. Μάλιστα από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι η πληθωριστική πίεση έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων στο τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους όπου η κατηγορία των ταχυκίνητων προϊόντων σημείωσε αύξηση των πωλήσεων κατά 10,9% από 1,6% άνοδο το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Από την πλευρά του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσπαθεί μέσα από τους ελέγχους, από το «καλάθι του νοικοκυριού» αλλά και μέσω της οικονομικής ενίσχυσης με το Market Pass την οποία θα λάβουν οι δικαιούχοι στο τέλος Φεβρουαρίου να περιορίσουν τις σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις της γενικευμένης ακρίβειας στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις