Το «καλάθι» φεύγει, το Market Pass μένει
Αναζητούνται μέτρα για να αντιμετωπισθεί ο υψηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα
Του Δημήτρη Χριστούλια
Η αντιμετώπιση της ακρίβειας σε βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα θα αποτελέσει το πρώτο και μεγαλύτερο πρόβλημα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να αυξάνεται τον Μάιο στο 11,6% από 11,4% τον Απρίλιο, την στιγμή μάλιστα που ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή έχει υποχωρήσει στο 2,8%, έχει σημάνει συναγερμός στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με υπηρεσιακούς παράγοντες να σβήνουν και να γράφουν προτάσεις προκειμένου να αντιμετωπισθεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά η παρατεταμένη ακρίβεια σε βασικά προϊόντα, που έχει επιφέρει ένα ισχυρό πλήγμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει στο FoodLife υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, υπάρχουν μέτρα που έχουν αποδώσει και ενδεχομένως να συνεχισθούν, όπως είναι το Market Pass και μέτρα που πρέπει να «ξεκουραστούν» και να ανασχεδιασθούν όπως είναι το «καλάθι του νοικοκυριού».
Επίσης συζητούνται μέτρα που θα μπορούν να αναχαιτίσουν μια ενδεχόμενη κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης στο μέλλον. Ήδη επικρατεί προβληματισμός για το γεγονός ότι η τιμή του φυσικού αέριου από τις αρχές μέχρι τα μέσα Ιουνίου έχει σημειώσει αύξηση που έχει ξεπεράσει το 70% ενώ περίπου 40% άνοδο έχει καταγράφει και η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή του φυσικού αερίου είχε υποχωρήσει στις αρχές Ιουνίου ακόμη και στα 23 ευρώ ανά μεγαβατώρα και μέσα στην εβδομάδα που μας πέρασε ξεπέρασε τα 40 ευρώ την
μεγαβατώρα.
Αυξήσεις που δεν πρόκειται να συμπαρασύρουν μόνο το κόστος για μεταφορές, θέρμανση και ηλεκτρικό ρεύμα αλλά θα οδηγήσουν και σε νέες αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών, όπως είναι τα τρόφιμα. Ταυτόχρονα καταστρώνεται ένα νέο σχέδιο που στο επίκεντρό του έχει τον περιορισμό της αισχροκέρδειας, μέσα από ηλεκτρονικούς ελέγχους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του FoodLife οι εισηγήσεις που θα γίνουν από στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στον νέο
υπουργό θα έχουν στόχευση στην στήριξη των νοικοκυριών προκειμένου να μπορέσουν να
αντιμετωπίσουν, σε έναν βαθμό τουλάχιστον, την ακρίβεια σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η επέκταση του Market Pass, η προσωρινή κατάργηση και ο ανασχεδιασμός του «καλαθιού του νοικοκυριού» και η μικρή παράταση ή ακόμη και κατάργηση του μέτρου για την πώληση των προϊόντων με περιθώριο κέρδους στα επίπεδα αυτών που
ίσχυαν την 1 η Σεπτεμβρίου.
Market Pass
Το Market Pass είναι ένα στοχευμένο επίδομα που δίνεται για την αγορά τροφίμων από τον περασμένο Φεβρουάριο και μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Όπως όλα δείχνουν το εν λόγω μέτρο θα επεκταθεί ή για 3 ακόμη μήνες, δηλαδή μέχρι το τέλος Οκτωβρίου ή για 5 μήνες μέχρι το τέλος του χρόνου. Μάλιστα η επέκταση του Market Pass έρχεται ακόμη πιο κοντά μετά την ανακοίνωση για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,28 δισ. ευρώ το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα σημαντικός δημοσιονομικός χώρος για να συνεχισθεί η παροχή επιδομάτων.
Ήδη απομένει να δοθεί μια ακόμη δόση μέχρι τις 3 Ιουλίου για όσους λαμβάνουν την ενίσχυση μέσω άυλης ψηφιακής κάρτας στα κινητά τους τηλέφωνα. Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να είναι άνω του 10% πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα υποστηρίζουν ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι 2,9 εκατομμύρια πολίτες θα συνεχίσουν να λαμβάνουν το συγκεκριμένο επίδομα το οποίο είναι από 22 έως 100 ευρώ τον μήνα.
Υπενθυμίζεται ότι το Market Pass δίνεται σε άγαμους με ετήσιο εισόδημα έως 16.000 ευρώ και έγγαμους με εισόδημα έως 24 ευρώ το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε μέλος της οικογένειας.
«Καλάθι νοικοκυριού»
Το «καλάθι του νοικοκυριού» εφαρμόζεται στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ από την 1 η Νοεμβρίου με την ισχύ του να λήγει στο τέλος Ιουνίου. Μετά από 8 μήνες, εξετάζεται η προσωρινή κατάργησή του τουλάχιστον για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Σύμφωνα με στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ το ενδιαφέρον των καταναλωτών για το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει ατονήσει τις τελευταίες εβδομάδες. Την ίδια στιγμή, υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχουν αντιληφθεί ότι απαιτείται ένα ολικό «λίφτινγκ» προκειμένου το «καλάθι του νοικοκυριού» να κεντρίσει ξανά το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζονται διάφορα σενάρια για το πώς θα μπορέσει να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστικό, δίνοντας αφενός την δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα που θα πωλούνται σε χαμηλές τιμές και ταυτόχρονα να μπορέσει το «καλάθι του νοικοκυριού» να συγκρατήσει και τις τιμές των υπολοίπων προϊόντων που πωλούνται μέσα από ένα σούπερ μάρκετ. Έτσι δεν αποκλείεται να διευρυνθεί η γκάμα των προϊόντων και με κατηγορίες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται σήμερα στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Περιθώρια κέρδους
Στο τέλος Ιουνίου λήγει και η νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την αισχροκέρδεια, δηλαδή την απαγόρευση που έχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να πωλούν τα προϊόντα με περιθώρια κέρδους μεγαλύτερα από αυτά που ίσχυαν την 1η Σεπτεμβρίου 2021.
Πρόκειται για μία από τις πιο δύσκολες εξισώσεις που θα κληθεί να λύσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς από την μια η απελευθέρωση του περιθωρίου κέρδους ενδεχομένως να οδηγήσει σε ανατιμήσεις κάποιων προϊόντων αφετέρου η συγκεκριμένη διάταξη εμποδίζει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να έχουν ευελιξία στην εμπορική πολιτική που θέλουν να ακολουθήσουν. Το συγκεκριμένο μέτρο σημειώνεται ότι έχει διαρκέσει για περίπου 2 χρόνια.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις