Τα τρόφιμα κρατούν ψηλά τις ελληνικές εξαγωγές
Οι συνολικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 24,5% τον Ιούνιο, ωστόσο τα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση 13%. Ποιες χώρες εισάγουν τα περισσότερα προϊόντα
Του Δημήτρη Χριστούλια
Το δυνατό «χαρτί» των ελληνικών εξαγωγών αποτελούν τα τρόφιμα, με την ζήτησή τους να αυξάνεται συνεχώς από δεκάδες χώρες σε όλον τον κόσμο. Μάλιστα, η άνοδος των εξαγωγών τροφίμωνσυνεχίζεται με αμείωτη ένταση, κόντρα στην σημαντική πτώση που σημείωσαν οι συνολικές εξαγωγές τον Ιούνιο. Είναι χαρακτηριστικό σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) ότι ενώ οι συνολικές εξαγωγές στα τρόφιμα μειώθηκαν κατά 24,5% τον Ιούνιο, στα τρόφιμα αυξήθηκαν κατά 13%. Σημειώνεται όμως ότι παρά την σημαντική πτώση των εξαγωγών τον Ιούνιο, το πρώτο εξάμηνο του έτους οι εξαγωγές καταγράφουν οριακή μείωση 0,9%, ωστόσο χωρίς να συμπεριληφθούν τα πετρελαιοειδή οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν αύξηση 6%. Εκπρόσωποι των εξαγωγικών επιχειρήσεων επισημαίνουν ότι η πτώση των εξαγωγών αποτελεί ένα συγκυριακό φαινόμενο, εκτιμώντας ότι σύντομα θα ανακάμψουν. Σημαντικό μερίδιο στην διατήρηση των εξαγωγών σε θετικό πρόσημο, εάν εξαιρέσει κάποιος τα πετρελαιοειδή, έχουν τα τρόφιμα όπου σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις με την άνοδο το πρώτο εξάμηνο να ανέρχεται σε 11,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο φτάνοντας σε αξία τα 3,42 δισ. ευρώ.
Ισχυρές επιδόσεις
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Ιούνιο οι εξαγωγές τροφίμων ανήλθαν στα 694 εκατ. ευρώ έναντι 614 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα ενώ συνολικά το πρώτο εξάμηνο έφτασαν τα 3,8 δισ. ευρώ από 3,4 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου, που επεξεργάσθηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του ΣΕΒΕ –Σύνδεσμος Εξαγωγέων και σας φέρνει σήμερα στην δημοσιότητα το FoodLife, οι επιδόσεις των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών είναι ακόμη πιο εντυπωσιακές, ξεπερνώντας τα 4 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 25,4%. Η πιο μεγάλη αύξηση καταγράφεται στην κατηγορία «λίπη και έλαια», σε ποσοστό 135%, με την αξία τους να αυξάνεται μέσα σε μόλις 5 μήνες κατά 506 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 882 εκατ. ευρώ. Στα παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων η αξία των εξαγωγών ανήλθε στα 577 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 10,6%, στους καρπούς και τα φρέσκα φρούτα στα 592,7 εκατ. ευρώ, 111,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στα γαλακτοκομικά στα 533,9 εκατ. ευρώ με την αύξηση να ανέρχεται στο 18,2%, στα παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά οι εξαγωγές έφτασαν τα 233,5 (+22,1%) ενώ στα λαχανικά οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 40,2%, στα παρασκευάσματα κρεάτων και ψαριών 20,7%, στα προϊόντα αλευροποιίας 10,6% και στην κατηγορία «καφές, τσάι και μπαχαρικά» κατά 13,7%. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου, που επεξεργάσθηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του ΣΕΒΕ –Σύνδεσμος Εξαγωγέων τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε μεμονωμένα προϊόντα σημείωσαν τα παρακάτω προϊόντα: Ελαιόλαδο κατά 184,1% , καφές 108,6%, κλημεντίνες 88,1%, πατάτες 99,1%, πορτοκάλια 75%, πιπεριές 44,5%,λαχανικά 40,2%, αγγούρια 31,3%, γιαούρτι 25,6% και τυριά κατά 19,3%.
Με σύμμαχο την ποιότητα
Τα ελληνικά προϊόντα έχουν γίνει ανάρπαστα σε όλον τον κόσμο, εξαιτίας την ποιότητάς τους και της πλούσιας διατροφικής τους αξία. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ελληνικό ελαιόλαδο, το οποίο κερδίζει όλο και μεγαλύτερα μερίδια στις διεθνείς αγορές, κάτι που αφενός οφείλεται στην σημαντική προσπάθεια που κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και συγκυριακά εξαιτίας της σημαντικής πτώσης της παραγωγής ελαιολάδου στην Ισπανία. Εκτός όμως από το ελαιόλαδο, εντυπωσιακές επιδόσεις καταγράφουν τα ελληνικά τυριά με την φέτα αλλά και την γραβιέρα να μπαίνουν καθημερινά στα καλάθια χιλιάδων καταναλωτών σε όλον τον κόσμο. Ανάρπαστο έχει γίνει και το ελληνικό γιαούρτι ενώ τα ελληνικά φρούτα κατακτούν την μια χώρα μετά την άλλη. Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των εξαγωγών παίζει και ο τουρισμός, καθώς πολλοί είναι οι τουρίστες οι οποίοι δοκιμάζουν στην χώρα μας τα ελληνικά προϊόντα και στην συνέχεια τα αναζητούν στις πατρίδες τους. Πλέον τα ελληνικά τρόφιμα βρίσκονται στα ράφια μεγάλων σούπερ μάρκετ αλλά και ντελικατέσεν καταστημάτων σε πολλές χώρες από την Ευρώπη, μέχρι την Αμερική, την Αφρική, την Ασία και την Αυστραλία.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις