Γερμανία: Γιατί όλο και περισσότερα νυχτερινά κλαμπ βάζουν «λουκέτο»
Η γενιά Z προτιμά τη διασκέδαση στο σπίτι με φίλους ή το ίντερνετ, όπως αναφέρει η DW
Σχεδόν στο μισό έχει μειωθεί μέσα σε μια δεκαετία ο αριθμός των νυχτερινών κλαμπ στη Γερμανία ενώ ο κλάδος προειδοποιεί για νέα λουκέτα.
Όπως αναφέρει το DW, οι νέοι μοιάζει να αποφεύγουν συστηματικά πλέον τις υπερβολές, γεγονός που ανησυχεί, αν όχι τρομάζει, τους ιδιοκτήτες κλαμπ σε ολόκληρη τη Γερμανία: στο Βερολίνο, τη Φρανκφούρτη, τη Λειψία, την Κολωνία, τη Στουτγκάρδη, το Αμβούργο και το Μόναχο.
Τις τελευταίες δεκαετίες το Βερολίνο συντηρούσε με επιτυχία τον μύθο της πρωτεύουσας των κλαμπ. Το 1978 άνοιξε τις πύλες του το Dschungel (Ζούγκλα) στην περιοχή Σένμπεργκ, όπου διασκέδαζαν οι θρυλικοί μουσικοί Ντέβιντ Μπόουι και Ίγκι Ποπ. Μετά την Επανένωση Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας το 1990 τα κλαμπ έζησαν μεγάλες δόξες με πολύ σεξ, ναρκωτικά και ηλεκτρονική μουσική, ειδικά στο πρώην ανατολικό Βερολίνο. Το «εξειδικευμένο» σε Techno και House μουσική Berghain, για παράδειγμα, που άρχισε να λειτουργεί το 2004, είχε αυστηρή πόρτα, μεγάλες ουρές, σκοτεινά δωμάτια, διάσημους DJ και γυμνούς χορευτές.
Από το 2020 και μετά η νυχτερινή ζωή στα κλαμπ βιώνει πρωτοφανή υποχώρηση. Ιστορικά κλαμπ, όπως το Wilde Renate ή το Watergate, κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Η «Επιτροπή Κλαμπ» της γερμανικής πρωτεύουσας προειδοποιεί για ολοένα περισσότερα λουκέτα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σχεδόν το 50% των κλαμπ, που συμμετείχαν στην έρευνα, σκέφτονται να κλείσουν μια για πάντα τις πύλες τους μέσα στο 2025.
Διαφορετική είναι η εκτίμηση της Ομοσπονδιακής Ένωσης Γερμανικών Κλαμπ και Κέντρων Διασκέδασης, η οποία ανήκει στην Ομοσπονδία Ξενοδόχων και Εστίασης DEHOGA. Η εκπρόσωπος Ορέλιε Μπέργκεν δηλώνει: «Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ότι τα κλαμπ πεθαίνουν». Παραδέχεται ωστόσο ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει καθημερινά πολλές προκλήσεις, όπως «συνεχώς αυξανόμενα τέλη πνευματικών δικαιωμάτων, την αύξηση της γραφειοκρατίας και τις επιπτώσεις των χαμηλών εισοδημάτων μεταξύ των νέων».
Στις αιτίες για την πρωτοφανή κρίση των κλαμπ περιλαμβάνονται και οι υπηρεσίες συνεχούς ροής (streaming) καθώς και η κοινωνική δικτύωση, που ικανοποιούν πλέον ανάγκες, τις οποίες παλαιότερα κάλυπταν αποκλειστικά και μόνο τα νυχτερινά κλαμπ. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις δημοφιλείς εφαρμογές, μουσικής Spotify και γνωριμιών Tinder. Συν τοις άλλοις, μεγάλα φεστιβάλ ή γιορτές με χορό που διοργανώνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε μικρές και μεγάλες αίθουσες, ακόμη και σε… αχυρώνες ή λιβάδια, προσελκύουν ολοένα περισσότερους επισκέπτες.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα αυτά, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στην ηλιακή ομάδα, στην οποία απευθύνονται κυρίως τα νυχτερινά κλαμπ: στους νέους 18 έως 25 ετών. Οι έρευνες γύρω από τον τρόπο διασκέδασης επιβεβαιώνουν εν μέρει τις προκαταλήψεις απέναντι στην γενιά Z, η οποία αποφεύγει το άγχος, τρώει υγιεινά, κάνει λιγότερο σεξ και κοιμάται περισσότερο. Ορισμένα από τα κλισέ αποδεικνύονται και επιστημονικά: Οι νέοι σήμερα, για παράδειγμα, πίνουν λιγότερο αλκοόλ από ό,τι οι προηγούμενες γενιές.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις