Πώς ψωνίζουν οι 5 «φυλές» των καταναλωτών
Η τιμή αποτελεί το βασικότερο κριτήριο για την πλειονότητα των καταναλωτών, σε ορισμένες περιπτώσεις, ωστόσο, οι προτεραιότητες αλλάζουν
Πέντε τυπολογίες καταναλωτών, με διαφορετικές προτεραιότητες, στάση και τρόπο ζωής αλλά και αγοραστική συμπεριφορά έχει διαμορφώσει η έρευνα της ΕΥ Future Consumer Index.
Η τιμή αποτελεί το βασικότερο κριτήριο αγορών για την πλειονότητα των καταναλωτών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ωστόσο, οι προτεραιότητες αλλάζουν.
«Κυρίαρχη» κατηγορία καταναλωτών τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως είναι η «Affordability First». Προτάσσει το κόστος των προϊόντων καθώς ανησυχεί για τα οικονομικά της και δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα. Στην Ελλάδα, εκπροσωπεί το 33% των καταναλωτών. Για τη συγκεκριμένη «φυλή» καταναλωτών, τα brands αποτελούν το λιγότερο σημαντικό κριτήριο σε όλες τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα, πιστεύουν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ικανοποιούν τις ανάγκες της εξίσου καλά με τα επώνυμα ενώ θεωρούν ότι τα βιώσιμα προϊόντα κοστίζουν ακριβά και δεν θα πλήρωναν παραπάνω, προκειμένου να τα αγοράσουν.
Health first
Στη δεύτερη θέση, συγκεντρώνοντας το 22% μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών, η κατηγορία «Health first». Ανησυχεί για την προσωπική και την οικογενειακή της υγεία, έτσι, εάν ένα προϊόν είναι υγιεινό, αποτελεί σημαντικό παράγοντα αγοράς. Η κατηγορία των «Health first» δεν φαίνεται να αγοράζει μόνο τα απαραίτητα αγαθά ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι τα πρώτα που προσέχει όταν ψωνίζει.
«Planet First»
«Experience First»
Με 12% ακολουθεί η κατηγορία «Experience First» η οποία δίνει έμφαση, στην αγοραστική εμπειρία και εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξη για την οικονομία και την κοινωνία. Τα brands αποτελούν σημαντικό αγοραστικό κριτήριο ενώ θέλουν να ξοδεύουν και στα αγαθά που δεν είναι πρώτης ανάγκης. Παράλληλα, παρότι έχουν δυνατή σχέση με την τεχνολογία και τις ψηφιακές αγορές, ταυτόχρονα, συνεχίζουν να επισκέπτονται και φυσικά καταστήματα στο πλαίσιο, προφανώς, της αγοραστικής εμπειρίας.
«Society First»
Οι καταναλωτές της «Society First» συγκεντρώνουν επίσης ένα 12%, είναι ευαισθητοποιημένοι προς το κοινό καλό και το κοινωνικό σύνολο και περιμένουν από τα brands, ηθική δράση. Τους απασχολεί να αγοράζουν κι άλλα προϊόντα εκτός των βασικών, δεν ανησυχούν για την τωρινή οικονομική τους κατάσταση αλλά την ίδια στιγμή, εκτιμούν ότι μελλοντικά δεν θα βελτιωθεί. Είναι πιο πιθανό να επιδιορθώσουν κάτι, αντί να το αντικαταστήσουν, θέλουν να αγοράζουν προϊόντα και πέραν των βασικών αγαθών ενώ σημαντικό αγοραστικό κριτήριο στο μέλλον, αποτελεί ο ηθικός τρόπος καλλιέργειας ή παραγωγής των προϊόντων.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις