Σούπερ μάρκετ: Πώς θα γίνονται οι “μυστικοί” έλεγχοι από τον Μάρτιο – Τι θα αλλάξει σε προσφορές και εκπτώσεις
Με νέους κανόνες θα υλοποιούνται οι προωθητικές ενέργειες σε εκατοντάδες προϊόντα
Με τις αλλαγές στις προωθητικές ενέργειες να βρίσκονται στην τελική ευθεία το υπουργείο Ανάπτυξης «στήνει» τον ελεγκτικό μηχανισμό που θα αναλάβει τους ελέγχους στον τρόπο που θα υλοποιούνται το επόμενο διάστημα οι προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι ελεγκτές θα επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων και παριστάνοντας τους πελάτες θα ελέγχουν ότι οι προωθητικές ενέργειες ακολουθούν τους κανόνες του Κώδικα Δεοντολογίας.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Αναλυτικότερα, αντιμέτωποι με σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που υλοποιούνται οι προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ αναμένεται να έρθουν το αργότερο από τον Μάρτιο οι καταναλωτές. Την ίδια στιγμή δημιουργείται μια «μυστική» ομάδα ελεγκτών, η οποία θα αναλάβει να ελέγχει τον τρόπο που υλοποιούνται οι προωθητικές ενέργειες από σούπερ μάρκετ και βιομηχανίες.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες στόχος είναι οι προσφορές και οι εκπτώσεις να είναι αληθινές, έτσι ώστε να έχουν σημαντικό όφελος οι καταναλωτές. Ουσιαστικά οι εκπτώσεις και οι προσφορές να περάσουν σε μόνιμη βάση στις τιμές των προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με γνώστες του θέματος ορισμένες από τις εκπτώσεις και τις προσφορές που βρίσκουν οι καταναλωτές σε κάποια σούπερ μάρκετ είναι πλασματικές. Δηλαδή δίνεται η εντύπωση στους καταναλωτές ότι αγοράζοντας συγκεκριμένα προϊόντα θα βγουν κερδισμένοι, κάτι που στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει.
Με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, ο οποίος βρίσκεται ήδη σε ισχύ αλλά ουσιαστικά θα εφαρμοσθεί τις επόμενες εβδομάδες θα ελέγχονται οι προωθητικές ενέργειες με στόχο την προστασία των καταναλωτών. Μάλιστα οι νέοι κανόνες για τις προωθητικές ενέργειες δεν θα ισχύουν μόνο για τα σούπερ μάρκετ αλλά για όλα τα καταστήματα που πωλούν τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά.
Στόχος είναι να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στο καθεστώς των προσφορών, να γίνεται ευκολότερα η σύγκριση από τους καταναλωτές και κυρίως να μειωθούν οι τιμές σε τρόφιμα και άλλα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης σε μόνιμη βάση. Τα σούπερ μάρκετ θα έχουν την υποχρέωση να επικοινωνούν με σαφή και ξεκάθαρα μηνύματα τις προωθητικές ενέργειες στους καταναλωτές. Με τις νέες παρεμβάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης επιδιώκεται να μπει φρένο σε κάποιες από τις προωθητικές ενέργειες που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και οι οποίες μπερδεύουν τους καταναλωτές. Επίσης, να μπει ένα τέλος στις «μόνιμες» και «ύποπτες» προσφορές 2+1, 5+1 και άλλες οι οποίες κάποιες από αυτές δεν έχουν ιδιαίτερο όφελος για τους καταναλωτές. Αυτό που επιδιώκεται από το υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι οι προωθητικές ενέργειες να είναι «ειλικρινείς». Δηλαδή να είναι ξεκάθαρες και να μην παραπλανούν τους καταναλωτές. Σημειώνεται ότι περίπου 1 στα 4 προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, διατίθενται μέσα από κάποια προωθητική ενέργεια.
Ποια είναι τα νέα μέτρα
Σύμφωνα με πληροφορίες οι νέοι κανόνες που θα ισχύσουν για τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ αλλά και στα υπόλοιπα καταστήματα πώλησης τροφίμων και θα γίνουν αντιληπτοί από τους καταναλωτές το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο είναι οι εξής:
- Οι προσφορές 1+1 δώρο, 2+1 δώρο, 5+1 δώρο, και όσες προωθητικές ενέργειες περιλαμβάνουν δωρεάν προϊόν με την αγορά κάποιων άλλων θα συνεχίσουν να υφίστανται. Ωστόσο οι εταιρείες που θα πραγματοποιούν αυτές τις προσφορές θα πρέπει να διαθέτουν στα ράφια των καταστημάτων τα προϊόντα ως ξεχωριστή μονάδα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν οι καταναλωτές να συγκρίνουν εάν τους συμφέρει να αγοράσουν ένα προϊόν ή να «στοκάρουν» περισσότερα προϊόντα για πάρουν ένα δωρεάν. Μέσω της συγκεκριμένης αλλαγής οι καταναλωτές δεν θα μπερδεύονται με τις εκατοντάδες προσφορές που γίνονται καθημερινά στα σούπερ μάρκετ, θα μπορούν να συγκρίνουν καλύτερα τις τιμές σε ομοειδή προϊόντα και δεν θα αναγκάζονται να στοκάρουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι καθημερινά οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με εκατοντάδες προσφορές σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως για παράδειγμα σε ζυμαρικά, καφέδες και απορρυπαντικά. Επίσης, δεν αποκλείεται σε αρκετές περιπτώσεις να μην υπάρχουν προωθητικές ενέργειες για παράδειγμα 2+1 δώρο αλλά να υπάρχει συσκευασία με 3 τεμάχια σε πιο ανταγωνιστική τιμή, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται και η σύγκριση των τιμών σε αυτές τις περιπτώσεις πιο εύκολα.
- Αλλαγές θα υπάρξουν και στις προωθητικές ενέργειες που περιλαμβάνουν έκπτωση στην τιμή. Για παράδειγμα εάν ένα προϊόν πωλείται με έκπτωση 30 λεπτά, η έκπτωση αυτή θα πρέπει να είναι με βάση την προηγούμενη τιμή που ίσχυε τις τελευταίες 30 ημέρες. Ουσιαστικά η έκπτωση στην τιμή του προϊόντος δεν θα μπορεί να βρίσκεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ για πάρα πολλές ημέρες καθώς με αυτόν τον τρόπο χάνεται η ουσία της προωθητικής ενέργειας. Στόχος εξάλλου του υπουργείου Ανάπτυξης είναι οι επιχειρήσεις που θέλουν να διαθέτουν τα προϊόντα τους με έκπτωσή για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι να περνούν τις μειώσεις μόνιμα στις τιμές των προϊόντων.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις