Ποιο είναι το παρόν και ποιο το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου
Τα νέα εργαλεία που τίθενται σε εφαρμογή για να διευκολύνουν τις online αγορές
Ραγδαία είναι η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την πανδημία του COVID-19, οπότε κι άρχισε να αποτελεί σταθερή προτίμηση των καταναλωτών. Ποιο όμως είναι το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου; Πώς μεταβάλλεται το παρόν του; Τι να περιμένουμε προσεχώς;
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναφέρεται στο σύνολο των εμπορικών συναλλαγών που λαμβάνουν χώρα στο διαδίκτυο. Σύμφωνα με ένα άρθρο στους New York Times που δημοσιεύτηκε στις 12 Αυγούστου 1994, ο Phil Brandenberger από τη Φιλαδέλφεια χρησιμοποίησε μια πιστωτική κάρτα Visa για να πραγματοποιήσει την πρώτη ηλεκτρονική αγορά στην ιστορία: μια αγορά 12,48 $ Sting CD. Ένα χρόνο αργότερα, το 1995, γεννήθηκαν οι πλατφόρμες που εξακολουθούν να είναι οι ισχυρότερες στην αγορά: Amazon, eBay και το 1999, Alibaba.
Πολλά, όμως, έχουν αλλάξει από το 1995, όχι μόνο από την άποψη της τεχνολογικής καινοτομίας αλλά και την άποψη των καταναλωτικών συνηθειών που διαρκώς μεταβάλλονται. Ακόμη και σε επίπεδο νόμων και κανονισμών, υπήρξε μια εξέλιξη: σήμερα, οι καταναλωτές εμπιστεύονται πολύ περισσότερο τις αγορές μέσω διαδικτύου, η συμμόρφωση έχει γίνει πολύ πιο αυστηρή και επιλογές όπως «Αγοράστε τώρα και πληρώστε αργότερα» ή λύσεις που σας επιτρέπουν να πληρώσετε σε πολλαπλές δόσεις, ενθαρρύνουν πολύ την επιθυμία αγοράς. Σύμφωνα με μια έκθεση του Nasdaq, το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ως εξής: έως το 2040, το 95% των αγορών θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Που βρισκόμαστε σήμερα;
Τα τελευταία στοιχεία μας δίνουν μια επισκόπηση του τι συνέβη το 2021. Στην Ιταλία, οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου το 2021 ανήλθαν σε 39,4 δισεκατομμύρια ευρώ (+21% σε σύγκριση με το 2020). Αφενός, οι αγορές προϊόντων συνεχίζουν να αυξάνονται, φτάνοντας τα 30,5 δισ. ευρώ, αν και με βραδύτερο ρυθμό (+18%) σε σχέση με το 2020 (+45%). Από την άλλη πλευρά, οι αγορές υπηρεσιών μετά την κρίση του 2020 (-52%) παρουσίασαν ανάκαμψη (+36%) και έφτασαν τα 8,9 δισ. ευρώ. Η τελευταία τάση ειδικότερα, αν και θετική, εξακολουθεί να αποτυγχάνει να αντισταθμίσει τις σοβαρές απώλειες που προκαλούνται από την έκτακτη ανάγκη για την υγεία, καθώς το χάσμα με τις τιμές πριν από την πανδημία (13,5 δισεκατομμύρια ευρώ) παραμένει υψηλό (πηγή: observatori.net). Αυτή η τελευταία πληροφορία είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί μας επαναφέρει σε μια ερώτηση που θέσαμε στην αρχή της ανάρτησης. θα το απαντήσουμε στην επόμενη ενότητα.
Πώς σκιαγραφείται το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ακμάζει κι όπως αποδεικνύεται εξελίσσεται κι αναπτύσσεται διαρκώς με τους ειδικούς του κλάδου να προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες των απαιτητικών πελατών. Στην προσπάθεια αυτή εντάσσεται και η χρήση νέων εργαλείων που καθιστούν την εμπειρία του online shopping τη συνήθεια που “λύνει τα χέρια” στους καταναλωτές.
Νέα εργαλεία όπως οι φωνητικοί βοηθοί, η τεχνητή νοημοσύνη και οι live αγορές, αποτελούν τα νέα εργαλεία που μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Με τις ζωντανές αγορές, για παράδειγμα, τα προϊόντα μπορούν να πωληθούν κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής διαδικτυακής μετάδοσης που περιγράφει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος προς πώληση. Αυτό καθιστά δυνατή την κοινή χρήση πληροφοριών, την επίδειξη προϊόντος, την ικανοποίηση της περιέργειας των θεατών και την απάντηση στις ερωτήσεις τους. Είναι ένα διαδραστικό σύστημα που είναι χρήσιμο για τα καταστήματα, καθώς και για θεατές που μπορούν να κάνουν αγορές σε πραγματικό χρόνο. Εν ολίγοις, είναι ο τέλειος συνδυασμός ζωντανής ροής, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακών αγορών.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο εξελίσσεται διαρκώς προκειμένου να συνεχίσει να συμβαδίζει με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. Το μυστικό είναι να λαμβάνεται υπόψιν η επιθυμία των καταναλωτών να έχουν όλο και πιο απλές και άμεσες, αλλά ταυτόχρονα καινοτόμες και διαδραστικές συναλλακτικές εμπειρίες. Άλλωστε, αυτό είναι και το μυστικό του ηλεκτρονικού εμπορίου του μέλλοντος: να ακούς τι θέλει το κοινό και να μην υποτιμάς την ολοένα και ταχύτερη πρόοδο της τεχνολογικής καινοτομίας.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις