Τα μικρά καταστήματα τροφίμων θα μπορούν προαιρετικά να διαθέτουν «καλάθι νοικοκυριού». Στις 2 Νοεμβρίου η «πρεμιέρα»

Του Δημήτρη Χριστούλια

 Και τα μικρά καταστήματα πώλησης τροφίμων όπως τα παντοπωλεία και τα μίνι μάρκετ θα μπορούν προαιρετικά να δημιουργήσουν το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως ακριβώς είναι υποχρεωμένες να το πράξουν τα σούπερ μάρκετ που πέρυσι είχαν ετήσιο τζίρο πάνω από τα 90 εκατ. ευρώ. Φυσικά η βασικότερη προϋπόθεση για να μπορεί ένα κατάστημα να δημιουργήσει το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι τα διαθέτει όλα τα προϊόντα από τις κατηγορίες που περιλαμβάνει η λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σύμφωνα με την νομοθετική ρύθμιση όσα καταστήματα τροφίμων δημιουργήσουν το «καλάθι του νοικοκυριού» θα πρέπει να ενημερώνουν έγκαιρα το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων διαφορετικά θα κινδυνεύουν με «βαρύ» πρόστιμο.

Εκτός μεγάλου απροόπτου, τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι της νοικοκυράς θα πρέπει να αλλάζουν κάθε 7 ημέρες ενώ συζητείται με το που «τρέξει» μερικές εβδομάδες το μέτρο και το συνηθίσουν οι καταναλωτές η αλλαγή των προϊόντων να γίνεται κάθε 15 ημέρες. Το μεγάλο ζητούμενο είναι τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» να πωλούνται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές και να μην έχουν ανατιμηθεί το τελευταίο διάστημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife κάτι τέτοιο δεν θα προβλέπεται στην νομοθετική ρύθμιση, ωστόσο στο πλαίσιο των καλών προθέσεων και της «συμφωνίας κυρίων» ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων έχει αναφερθεί ότι το «καλάθι του νοικοκυριού», δεν θα πρέπει να περιλαμβάνει προϊόντα τα οποία έχουν ανατιμηθεί από τις 6 Οκτωβρίου και μετά. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό η προτροπή είναι οι ανατιμήσεις να είναι ιδιαίτερα περιορισμένες. Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι να περιοριστούν οι ανατιμήσεις που έχουν εξαγγελθεί το τελευταίο διάστημα, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει το «καλάθι του νοικοκυριού» θα είναι φθηνότερα σε σχέση με την προηγούμενη τουλάχιστον ημέρα της ανακοίνωσης από το εκάστοτε κατάστημα τροφίμων. Σημειώνεται ότι όλες οι επιχειρήσεις πώλησης τροφίμων από το μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ μέχρι το μικρότερο παντοπωλείο, από την στιγμή που θα δημιουργούν το «καλάθι του νοικοκυριού» θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς τη συμμόρφωση με τις διατάξεις περί αθέμιτης κερδοφορίας.

Η νομοθετική ρύθμιση για το «καλάθι του νοικοκυριού», η οποία θα ισχύει μέχρι το τέλος του επόμενου Μαρτίου, αναμένεται να ψηφισθεί στην Βουλή εντός της εβδομάδας με την πρεμιέρα να γίνεται την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου. Αναλυτικότερα, η νομοθετική ρύθμιση θα περιλαμβάνει τα εξής:

Πρώτον: Τα σούπερ μάρκετ που πέρυσι είχαν ετήσιες πωλήσεις πάνω από 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, την λίστα με τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απαραίτητα για την διαβίωση των νοικοκυριών και διατίθενται σε προσιτές τιμές, συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας.

 Δεύτερον: Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποστέλλουν και επιχειρήσεις με ετήσιο περσινό τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ. Τα συγκεκριμένα καταστήματα τροφίμων εφόσον αποστείλουν κατάλογο προϊόντων θα πρέπει να τηρούν όλα τα μέτρα που περιγράφονται στην νομοθετική ρύθμιση  αλλά κυρίως όπως και τα σούπερ μάρκετ θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς τη συμμόρφωση με τις διατάξεις περί αθέμιτης κερδοφορίας.

Τρίτον: Οι κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» καθορίζονται και δημοσιεύονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Τα προϊόντα του καταλόγου μπορούν να διαφοροποιούνται κάθε φορά που αποστέλλεται από τους υπόχρεους νέος κατάλογος προς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η λίστα θα περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα: Αλεύρι, όσπρια, ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά, χοιρινό, πουλερικά, αλλαντικά, ψάρια κατεψυγμένα, γάλα νωπό πλήρες, γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά, γάλα διατηρημένο, γιαούρτι, τυριά, αυγά, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια όπως ηλιέλαιο, λαχανικά κατεψυγμένα (αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα), ζάχαρη παιδικές τροφές, καφές, τσάι ή χαμομήλι, κακάο και σοκολάτα σε σκόνη, χυμοί φρούτων, είδη καθαρισμού και συντήρησης, προσωπικής υγιεινής, είδη για μωρά, τροφές για σκύλους και γάτες. Επίσης, θα προστίθενται προϊόντα ανάλογα την εποχικότητα, με τις πρώτες σημαντικές προσθήκες να γίνονται πριν από τα Χριστούγεννα, όπου πολύ πιθανόν να συμπεριληφθούν για παράδειγμα και άλλα είδη κρέατος και εποχικά γλυκά. Όπως έχει αναφέρει και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης κάθε σούπερ μάρκετ θα μπορεί να βάλει όποιο προϊόν θέλει είτε είναι επώνυμο είτε είναι ιδιωτικής ετικέτας».

Τέταρτον: Τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να εντάξουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» ένα τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων το οποίο θα πρέπει να διατίθεται σε προσιτή τιμή, συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας. Επίσης τα σούπερ μάρκετ αλλά και όσα μικρά καταστήματα πρέπει να για την ενημέρωση του καταναλωτή, που προσέρχεται στα φυσικά καταστήματά τους ή προσπελάζει τα ψηφιακά καταστήματά τους, για τη σύνθεση του «καλαθιού του νοικοκυριού» που προτείνουν με κάθε πρόσφορό μέσο όπως ιδίως λίστες, φυλλάδια και ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή στο χώρο που αυτά πωλούνται.

Πέμπτον: Η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους τιμωρείται με πρόστιμο 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.

Επίσης τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο καλάθι της νοικοκυράς θα αναρτώνται  στην πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή την «e-καταναλωτής» έτσι ώστε αφενός οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν την έρευνα αγοράς αλλά και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να είναι σε θέση να βλέπουν την εξέλιξη των τιμών.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις