«Καλάθι νοικοκυριού»: Με μειωμένη τιμή θα πωλούνται τα προϊόντα

Του Δημήτρη Χριστούλια

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την συγκράτηση των τιμών σε βασικά αγαθά. Το «καλάθι του νοικοκυριού» που περιλαμβάνει 50 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης αναμένεται να είναι διαθέσιμο στους καταναλωτές, από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ, περί τα τέλη Οκτωβρίου. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο καλάθι της νοικοκυράς θα είναι με μειωμένη τιμή σε σχέση με αυτή που πωλούνταν την προηγούμενη ημέρα.

Για παράδειγμα, εάν ένα γάλα κοστίζει 1,5 ευρώ, για να μπει στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να πωλείται σε μικρότερη τιμή. Στόχος του υπουργείου είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» να ανανεώνεται κάθε 15 ημέρες και να προστίθενται προϊόντα ανάλογα την εποχικότητα, με τις πρώτες σημαντικές προσθήκες να γίνονται πριν από τα Χριστούγεννα, όπου πολύ πιθανόν να συμπεριληφθούν για παράδειγμα και άλλα είδη κρέατος και εποχικά γλυκά. Σε γενικές γραμμές,  στόχος είναι οι καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε ορισμένα βασικά αγαθά από το σούπερ μάρκετ και σε κάποια άλλα προϊόντα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά ή τα κρέατα από τις λαϊκές αγορές, τα συνοικιακά κρεοπωλεία, οπωροπωλεία ή καταστήματα τροφίμων.

«Καλάθι του νοικοκυριού»

Unsplash

Το «καλάθι του νοικοκυριού» θα αποτελείται από 30 κατηγορίες προϊόντων, με τα σούπερ μάρκετ να αποφασίζουν ποιες μάρκες θα το συνθέτουν. Τα σούπερ μάρκετ θα έχουν την δυνατότητα να επιλέγουν τα προϊόντα που θα συνθέτουν το καλάθι της νοικοκυράς είτε αυτά είναι επώνυμα είτε είναι ιδιωτικής ετικέτας, δηλαδή εκείνα τα προϊόντα που παράγονται για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ από τις βιομηχανίες. Η λίστα με τα προϊόντα είναι δυναμική και θα αλλάζει ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά κάθε χρονική στιγμή. Για παράδειγμα, εάν σταθεροποιηθεί η τιμή στο αλεύρι, καθώς αποτελεί χρηματιστηριακό προϊόν, με την τιμή του να είναι ευμετάβλητη εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, τότε θα προστεθεί στην λίστα των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι του νοικοκυριού». Σε κάθε περίπτωση όμως, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες όλα τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να έχουν συμπεριλάβει προϊόντα τα οποία να έχουν το ίδιο βάρος για να μπορεί να γίνεται και η σύγκριση από τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με την λίστα που απέστειλε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στις αλυσίδες οι κατηγορίες των προϊόντων είναι τα εξής: Ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά, χοιρινό, πουλερικά, αλλαντικά, ψάρια κατεψυγμένα, γάλα νωπό πλήρες, γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά, γάλα διατηρημένο, γιαούρτι, τυριά, αυγά, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη, ελαιόλαδο , άλλα βρώσιμα έλαια όπως ηλιέλαιο, λαχανικά κατεψυγμένα (αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα), ζάχαρη παιδικές τροφές, καφές, τσάι ή χαμομήλι, κακάο και σοκολάτα σε σκόνη επιτραπέζιο νερό, χυμοί φρούτων, είδη καθαρισμού και συντήρησης, προσωπικής υγιεινής, είδη για μωρά, αναψυκτικά, τροφές για σκύλους και γάτες. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο καλάθι της νοικοκυράς θα αναρτώνται  στην πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή την «e-καταναλωτής» έτσι ώστε αφενός οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν την έρευνα αγοράς αλλά και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να είναι σε θέση να βλέπουν την εξέλιξη των τιμών.

«Καλάθι του νοικοκυριού»

Freepik

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Δύσκολο εγχείρημα

Παράγοντες της αγοράς μιλώντας στο FoodLife επισημαίνουν ότι το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσουν να παραμείνουν σταθερές οι τιμές σε αυτά τα προϊόντα για ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Οι ίδιοι πάντως υποστηρίζουν ότι όσο δεν αποκλιμακώνεται η ενεργειακή κρίση τόσο θα συνεχίζονται οι ανατιμήσεις σε εκατοντάδες προϊόντα. Ακρίβεια που προκύπτει ξεκάθαρα και από τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής,  με τις τιμές των βασικών τροφίμων να έχουν πάρει φωτιά με τις τιμές στην κατηγορία διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να είναι αυξημένες κατά 13,5%. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα γαλακτοκομικά και αυγά που είναι ακριβότερα κατά 23,3% σε σχέση με πέρυσι ενώ σε έναν μόλις μήνα αυξήθηκαν κατά 2,7%.

Το ψωμί και τα δημητριακά έχουν αυξημένες τιμές κατά 18,4% σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο και κατά 17% τα έλαια και λίπη. Σημαντικές είναι και οι ανατιμήσεις στα κρέατα  που φτάνουν το 17,6%, ο καφές, το κακάο και το τσάι έχει αυξηθεί κατά 14,3% και κατά 8,7% τα λαχανικά. Στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων επισημαίνουν ότι πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα καθώς κάτι αντίστοιχο δεν έχει εφαρμοσθεί σε άλλη χώρα της Ευρώπης.

Ένα εγχείρημα που σε καμία περίπτωση όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν δεν θα πρέπει να προσκρούει σε θέματα ανταγωνισμού. Όλες οι πλευρές ωστόσο ξεκαθαρίζουν ότι στόχος είναι να περιορισθεί η ακρίβεια σε βασικά αγαθά. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης ζήτησε από τους εκπροσώπους των βιομηχανιών τροφίμων να συμμετάσχουν στην προσπάθεια για το «καλάθι του νοικοκυριού» με βιομηχάνους να επισημαίνουν ότι θα ενημερωθούν τα Μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων για το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα ανανεώνεται και στο οποίο οι επιχειρήσεις θα μπορούν να συμμετέχουν εθελοντικά.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις