Εξαγωγές: Ρεκόρ για το ελαιόλαδο- Έχει γίνει ανάρπαστο σε όλον τον κόσμο
Πλησιάζουν το 1 δισ. ευρώ οι εξαγωγές του "ελληνικού χρυσού" - Πάνω από 50 δισ. ευρώ το συνολικό εξαγωγικό εμπόριο
Του Δημήτρη Χριστούλια
Οι ελληνικές εξαγωγές θα ξεπεράσουν και φέτος τα 50 δισ. ευρώ, εκτιμούν παράγοντες του κλάδου παρά τις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις, τα υψηλά επιτόκια αλλά και τους δύο πολέμους σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή. Όπως όλα δείχνουν δεν θα σπάσουν το περσινό ρεκόρ όλων των εποχών, οπότε και οι εξαγωγές ανήλθαν σε 54,7 δις ευρώ. Και σε αυτό το ενδεχόμενο ωστόσο, ακόμη και εάν η αξία των φετινών εξαγωγών δεν ξεπεράσουν την περσινή, φέτος θα επιτευχθεί η δεύτερη καλύτερη επίδοση διαχρονικά.
Παρόλα αυτά, μέσα σε δύσκολες διεθνείς οικονομικές συγκυρίες οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν ανάπτυξη, αν εξαιρέσει κάποιος τα πετρελαιοειδή, από τα οποία μόνο το εννεάμηνο του 2023, παρατηρείται μείωση των εξαγωγών κατά 2,6 δισ. ευρώ. Οι ισχυρές αντοχές που επέδειξαν φέτος οι ελληνικές εξαγωγές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στον διαρκή και ταχύτητα αναπτυσσόμενο κλάδο των τροφίμων και των ποτών.
Στην κορυφή του κόσμου τα ελληνικά τρόφιμα
Συγκεκριμένα οι εξαγωγές τροφίμων το διάστημα Ιανουαρίου –Οκτωβρίου ανήλθαν στα περίπου 6,24 δισ. ευρώ από 5,73 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,8% ήτοι 507 εκατ. ευρώ, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στα 6,24 δισ. ευρώ προστίθενται και οι εξαγωγές της κατηγορίας έλαια και λίπη, στην οποία περιλαμβάνεται ως επί το πλείστον το ελαιόλαδο, οι οποίες για το ίδιο χρονικό διάστημα ανήλθαν στο 1,3 δισ. ευρώ από 687 εκατ. ευρώ το δεκάμηνο του 2022, σημειώνοντας την εκρηκτική αύξηση της τάξης του 89,4%, που μεταφράζεται σε 615 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Επίσης, και στην κατηγορία ποτά και καπνός καταγράφονται υψηλές επιδόσεις με το σύνολο των εξαγωγών να ανέρχεται στο 1,29 δισ. ευρώ από 918 εκατ. ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας άνοδο κατά 18%. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα αναλυτικότερα στοιχεία που αφορούν το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου οι εξαγωγές στο παρθένο ελαιόλαδο ανήλθαν στα 897 εκατ. ευρώ από 400 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο, δηλαδή υπερδιπλασιάσθηκαν, ενώ αντίστοιχα στο γιαούρτι έφτασαν τα 250 εκατ. ευρώ από 201, στα πορτοκάλια στα 159 εκατ. ευρώ από 88 εκατ. ευρώ, στα ζυμαρικά στα 64,6 εκατ. ευρώ από 54 εκατ. ευρώ και στα φρέσκα φρούτα στα 198 εκατ. ευρώ από τα 168 εκατ. ευρώ. Στην αύξηση αυτή σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχει παίξει ρόλο και ο υψηλός πληθωρισμός που αύξησε σημαντικά τις τιμές των εξαγώγιμων προϊόντων.
Στο σύνολό τους οι εξαγωγές σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για το διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριος ήταν μειωμένες κατά 3,27 δισ. ευρώ δηλαδή 7,1% και ανήλθαν σε 42,86 δισ. ευρώ έναντι 46,14 δισ. ευρώ πέρυσι. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, οι εξαγωγές κινήθηκαν σε παρόμοια επίπεδα με το 2022 καθώς από 29,69 δισ. ευρώ πέρυσι διαμορφώθηκαν σε 29,56 δισ. ευρώ φέτος.
Ποιοι είναι οι καλύτεροι πελάτες των ελληνικών προϊόντων
Στόχος, σύμφωνα με εκπροσώπους των εξαγωγικών επιχειρήσεων, είναι να διεισδύσουν τα ελληνικά προϊόντα σε νέες αγορές αλλά και να κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια σε αγορές όπου ήδη έχουν σημαντική παρουσία.
Επίσης, σημαντικό ρόλο στην μελλοντική πορεία του εξαγωγικού εμπορίου θα παίξει και το κατά πόσο θα αυξηθούν οι μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις που θα πραγματοποιούν εξαγωγές τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και σε τρίτε χώρες.
Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων στην πρώτη θέση με τις χώρες όπου εξάγονται τα περισσότερα ελληνικά προϊόντα είναι η Ιταλία και ακολουθούν η Γερμανία, η Βουλγαρία και η Κύπρος, στην 5η από την 8η θέση πέρυσι έχει ανέβει η Ισπανία, στην 6η θέση βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, στην 7η η Τουρκία, στην 8η το Ηνωμένο Βασίλειο, στην 9η από 13η πέρυσι είναι η Γαλλία και στην δέκατη η Ρουμανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην 17η θέση βρίσκεται το Βέλγιο από την 20η πέρυσι, στην 18η η Ουκρανία από 39η πέρυσι, στην 32η θέση η Ιαπωνία από 40η, ενώ η Μολδαβία έχει φτάσει την 52η θέση από 85η πέρυσι.
Προκειμένου να αυξηθούν οι εξαγωγές, πραγματοποιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα εκπαιδεύσεις στελεχών σε αρκετές επιχειρήσεις ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες συμμετέχουν σε διεθνείς εκθέσεις σε διάφορες χώρες του κόσμου. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις από την πλευρά τους αποκτούν περισσότερη τεχνογνωσία και με σύμμαχο την ποιότητα των προϊόντων αυξάνουν τις πωλήσεις τους σε αρκετές χώρες σε όλον τον κόσμο.
Μείωση εμπορικού ελλείμματος
Και μπορεί οι ελληνικές εξαγωγές να μην καταγράψουν φέτος νέο ρεκόρ, ωστόσο όπως διαφαίνεται φέτος θα επιτευχθεί η μεγαλύτερη μείωση του εμπορικού ελλείμματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου οι εισαγωγές ήταν μειωμένες κατά 9,58 δισ. ευρώ φτάνοντας τα 68,67 δισ. ευρώ φέτος από 78.26 δισ. ευρώ. πέρυσι, καταγράφοντας μείωση κατά 12,2%.
Το εμπορικό έλλειμμα, για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι αισθητά βελτιωμένο και ανέρχεται στα 25,8 δισ. ευρώ από τα 32,11 δισ. ευρώ πέρυσι. Χωρίς τα πετρελαιοειδή οι εισαγωγές ήταν μειωμένες κατά 1,69 δισ. ευρώ και από 52,36 δισ. ευρώ την περσινή χρονιά, το διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριος διαμορφώθηκαν 50,67 δισ. ευρώ στην αντίστοιχη φετινή περίοδο.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις