Σε 148 χώρες «ταξιδεύουν» τα ελληνικά προϊόντα

του Δημήτρη Χριστούλια

Ανάρπαστα έχουν γίνει τα ελληνικά τρόφιμα σε τουλάχιστον 70 χώρες, καταδεικνύοντας με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο την δυναμική διείσδυση των εγχώριων αγροτικών προϊόντων σε στις αγορές του κόσμου. Εταιρείες τροφίμων επενδύουν σημαντικά κεφάλαια έτσι ώστε να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους και αρκετές από αυτές βλέπουν ήδη να πιάνουν τόπο, αυξάνοντας σημαντικά τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς τροφίμων, στην προώθηση των προϊόντων τους συμβάλει και η συμμετοχή τους σε εγχώριες αλλά και διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών. Προσπάθεια που
γίνεται από πολλές ελληνικές εταιρείες με αποτέλεσμα οι εξαγωγές τροφίμων να σπάνε το έναν ρεκόρ μετά το άλλο. Και οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που κατ’ αποκλειστικότητα επεξεργάσθηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του ΣΕΒΕ –Σύνδεσμος Εξαγωγέων τα ελληνικά προϊόντα διατέθηκαν το πρώτο τρίμηνο του έτους σε 148 χώρες σε όλον τον κόσμο. Από τις 148 χώρες, στις 70 οι εξαγωγές είναι άνω του 1 εκατομμύριου ευρώ μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους. Συνολικά η αξία των εξαγωγών σε τρόφιμα το πρώτο τρίμηνο του έτους ανήλθε στα 2,5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 33,5% ή 628 εκατ. ευρώ, από 1,87 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Για άλλες εξαγωγικές χώρες όπως για παράδειγμα η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ισπανία οι ποσότητες των ελληνικών προϊόντων που εξάγονται μπορεί να θεωρούνται μικρές, ωστόσο η χώρα μας εξάγει προϊόντα υψηλής ποιότητας, προσπαθώντας παράλληλα να καλύψει ένα μεγάλο ποσοστό της εγχώριας κατανάλωσης. Έτσι λοιπόν τα ελληνικά προϊόντα ταξιδεύουν από την Ευρώπη μέχρι την Αφρική και από την Αμερική μέχρι την Ασία και την Αυστραλία κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των ξένων καταναλωτών.

«Διαβατήριο» για την εξαγωγή των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό είναι αναμφισβήτητα η υψηλή ποιότητά τους και οι σημαντικές αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στις συσκευασίες. Στην παραγωγή αλλά και μεταποίηση τροφίμων υψηλής προστιθέμενης αξίας συμβάλουν οι συνεχείς επενδύσεις που γίνονται τόσο από τις αγροτικές επιχειρήσεις όσο και από τις βιομηχανίες τροφίμων.

Αύξηση 220,4% για το ελαιόλαδο

Σύμφωνα πάντα με στοιχεία της Eurostat που επεξεργάσθηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του ΣΕΒΕ –Σύνδεσμος Εξαγωγέων το ελαιόλαδο βρίσκεται στην κορυφή των προϊόντων με τις μεγαλύτερες εξαγωγές.

Συγκεκριμένα μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εξαγωγές του ελαιολάδου ανήλθαν στα 488,5 εκατ. ευρώ από 152,5 εκατ. ευρώ την περσινή αντίστοιχη περίοδο σημειώνοντας εκρηκτική άνοδο της τάξης του 220,4%. Οι ιδιαίτερα εντυπωσιακές επιδόσεις που σημειώνουν οι εξαγωγές ελαιολάδου οφείλονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς σε δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι φέτος υπάρχουν ικανοποιητικές ποσότητες ελαιολάδου προκειμένου να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν τις εξαγωγές τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους εξήχθησαν 161.609 τόνοι σε έλαια και λίπη όταν την αντίστοιχη περσινή περίοδο οι εξαγωγές έφτασαν τους 81.836 τόνους. Ο δεύτερος λόγο είναι ότι οι φετινές τιμές πώλησης του ελαιολάδου είναι αυξημένες κατά περίπου 40% κατά μέσο όρο σε σχέση με πέρυσι.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία η μέση τιμή των προϊόντων της κατηγορίας έλαια και λίπη που εξήχθησαν πέρυσι ανήλθαν στα 2,7 ευρώ το λίτρο από 3,8 ευρώ που είναι η φετινή τιμή. Στοιχεία που καταδεικνύουν με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο ότι το ελληνικό λάδι αποτελεί τον «χρυσό» του ελληνικού πρωτογενούς τομέα και πλέον βρίσκει σιγά-σιγά την θέση που του αξίζει κερδίζοντας την διεθνή αναγνώριση.

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι τα ελληνικά ελαιόλαδα έχουν κερδίσει τις μεγαλύτερες διακρίσεις στον κόσμο για την ποιότητά τους.

Περιζήτητα τα ελληνικά φρούτα

Οι εξαγωγές φρέσκων φρούτων και καρπών αποτελούν την δεύτερη κατηγορία τροφίμων με την μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εξαγωγές στην συγκεκριμένη κατηγορία ανήλθαν στα 404,5 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 102 εκατ.
ευρώ σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο τρίμηνο, σημειώνοντας αύξηση 34,1%. Ειδικότερα οι εξαγωγές στα πορτοκάλια ανήλθαν στα 106,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 67,2% από 63,6 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Οι εξαγωγές σε φράουλες έφτασαν τα 71,5 εκατ. ευρώ από 48,6 εκατ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο 47,3% ενώ οι εξαγωγές στις κλιμεντίνες σχεδόν διπλασιάσθηκαν φτάνοντας τα 18,2 εκατ. ευρώ. Και σε αυτή την περίπτωση η παραγόμενη ποσότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση των εξαγωγών καθώς τα ελληνικά φρούτα θεωρούνται από τα νοστιμότερα σε όλον τον κόσμο. Εκτός όμως από τα φρούτα στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται και τα αγγούρια οι εξαγωγές των οποίων έφτασαν τα 35 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του έτους, με την αύξηση να φτάνει στο 48,5%.

Γαλακτοκομικά

«Καριέρα» στο εξωτερικό κάνουν το ελληνικό τυρί και το γιαούρτι. Η φέτα, η γραβιέρα και πολλά ακόμη τυριά βρίσκουν την θέση που τους αξίζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ του εξωτερικού σε πολλές χώρες του κόσμου από την Αμερική μέχρι την Αυστραλία.

Ειδικότερα, το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εξαγωγές γαλακτοκομικών έφτασαν τα 298,5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 24,2%. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές στα τυριά ανήλθαν στα 193,2 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 27,3% ενώ ανάλογη ήταν σχεδόν και η άνοδος στο γιαούρτι με 23,8% και την αξία των εξαγωγών να φτάνει τα 73,7 εκατ. ευρώ.

Ζυμαρικά και μπισκότα

Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει με επιτυχία τα τελευταία χρόνια να εξάγουν ένα πλούσιο χαρτοφυλάκιο ελληνικών τυποποιημένων τροφίμων. Ένα από αυτά είναι τα ζυμαρικά, με την χώρα μας να αυξάνει σημαντικά τις εξαγωγές της. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 15 εκατ. ευρώ που ήταν οι αξία των εξαγωγών σε ζυμαρικά το περσινό πρώτο τρίμηνο, φέτος έφτασαν τα
23,6 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 57,7%. Μεγάλη αύξηση της τάξης του 63% σημειώνουν και οι εξαγωγές σε γλυκά κουταλιού, μαρμελάδες και ζελέδες με την αξία τους να φτάνει τα 22,8 εκατ. ευρώ ενώ αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι η ελληνική κομπόστα ροδάκινου έχει
φανατικούς καταναλωτές σε όλον τον κόσμο καθώς οι εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του έτους ανήλθαν στα 93,8 εκατ. ευρώ από 70,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο καταγράφοντας αύξηση 33,2%.

Μεγάλη θετική έκπληξη αποτελεί και το γεγονός ότι τα προϊόντα αρτοποιίας, ζαχαροπλαστικής ή μπισκοτοποιίας σημειώνουν αύξηση 32,1% προσεγγίζοντας πλέον τα 33 εκατ. ευρώ. Ειδικά στην κατηγορία των μπισκότων η χώρα μας διαθέτει πολύ επιτυχημένες επιχειρήσεις που έχουν καταφέρει να διαθέτουν τα προϊόντα σε πολλές χώρες σε όλον τον κόσμο.

Η Ιταλία ο «καλύτερος πελάτης»

Τα ελληνικά προϊόντα έχουν τοποθετηθεί πλέον στα ράφια 148 χωρών σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife. Οι ευρωπαϊκές χώρες αλλά και οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής αποτελούν τους καλύτερους πελάτες των ελληνικών προϊόντων. Η γειτονική όμως Ιταλία αποτελεί το καλύτερο πελάτη των ελληνικών προϊόντων με τις συνολικές εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του έτους να φτάνουν πλέον τα 603 εκατ. ευρώ από 318 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο σημειώνοντας αύξηση 88,5%. Με μεγάλη διαφορά, σχεδόν 300 εκατ. ευρώ ακολουθεί η Γερμανία με τις εξαγωγές της χώρας μας να φτάνουν τα 318 εκατ. ευρώ (+22,6%).

Πρόκειται ωστόσο για μια χώρα όπου μένουν χιλιάδες Έλληνες, κάτι το οποίο συμβαίνει και την περίπτωση της Αμερικής, όπου οι εξαγωγές έφτασαν τα 155 εκατ. ευρώ αυξανόμενες κατά 12,9%. Η Ισπανία βρίσκεται στην τρίτη θέση μια θέση πιο ψηλά από την Αμερική, όπου βρίσκεται στην τέταρτη. Στην πέμπτη θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο και ακολουθούν η Ρουμανία, η Κύπρος, η Γαλλία, η Πολωνία ενώ στην δέκατη θέση βρίσκεται η Ολλανδία. Πολλές είναι οι χώρες όμως που οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις. Μεταξύ άλλων πρόκειται για
την Γαλλία (47%), την Σερβία (42,4%), την Τσεχία (33,3%), την Σαουδική Αραβία (13,5%), την Εσθονία (76,2%), την Ινδία (308,7%), την Τουρκία (149,5%), την Αυστραλία όπου οι εξαγωγές ανήλθαν στα 20,5 εκατ. ευρώ, στην Ιορδανία (107,1%), στο Μεξικό (117,3%), στο Περού (281,1%), στο Ιράν (100,5%), στη Γουατεμάλα (131,7%), στον Ισημερινό (145,9%), στο Χονγκ Κονγκ (89,2%), στην Βραζιλία (118,9%) και στην Κόστα Ρίκα (360,2%).

Γερμανία: 318% εκατ. ευρώ + 22,6%
Ισπανία: 163 εκατ. ευρώ +58,7%

ΗΠΑ: 155 εκατ. ευρώ +12,9%
Βουλγαρία: 116 εκατ. ευρώ +23%
Ηνωμένο Βασίλειο: 113 εκατ. ευρώ +14%
Ρουμανία: 110 εκατ. ευρώ +29%
Κύπρος: 107 εκατ. ευρώ 14,9%
Γαλλία: 92 εκατ. ευρώ 47%
Πολωνία: 78,5 εκατ. ευρώ 26,2%
Ολλανδία 70 εκατ. ευρώ 1,2%
Βέλγιο: 35,6 εκατ. ευρώ +10,7%
Αλβανία: 33 εκατ. ευρώ +16,9%
Σερβία: 30 εκατ. ευρώ +42,4%
Αυστρία: 29,7 εκατ. ευρώ +10,3%
Τσεχία: 21 εκατ. ευρώ +33,3%
Ισραήλ: 20,5 εκατ. ευρώ +32%
Βόρεια Μακεδονία: 17,7 εκατ. ευρώ +44,5%
Ελβετία: 13,7 εκατ. ευρώ +10%
Ουκρανία: 13 εκατ. ευρώ +112%
Σαουδική Αραβία: 12,7 εκατ. ευρώ +13,5%
Εσθονία: 12 εκατ. ευρώ 76,2%
Ινδία: 12 εκατ. ευρώ 308,7%
Κροατία: 12 εκατ. ευρώ +50,3%

Τουρκία: 11,6 εκατ. ευρώ 149,5%
Πορτογαλία: 11,5 εκατ. ευρώ +57,8%
Σλοβακία: 10 εκατ. ευρώ 60,9%
Ιορδανία: 8,6 εκατ. ευρώ 107,1%
Μεξικό: 3,7 εκατ. ευρώ 117,3%
Περού: 3,6 εκατ. ευρώ 281,1%

Οι εξαγωγές τo πρώτο τρίμηνο του 2023

Λίπη και έλαια: 616,7 εκατ. ευρώ +173,1%
Καρποί και φρούτα νωπά: 404,5 εκατ. ευρώ +34,1%
Παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων: 382,4 εκατ.
ευρώ +14,9%
Γαλακτοκομικά: 298,5 εκατ. ευρώ +24,2%
Ψάρια: 205 εκατ. ευρώ 0,3%
Παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά: 141 εκατ.
ευρώ +29,3%

Λαχανικά: 101 εκατ. ευρώ +54,8%
Κρέατα: 37,5 εκατ. ευρώ +3,8%
Παρασκευάσματα κρεάτων και ψαριών: 22,4 εκατ. ευρώ
+20,8%
Κρέατα: 37,5 εκατ. ευρώ
Σύνολο τροφίμων και ποτών: 2,5 δισ. ευρώ +33,5%

Εξαγωγές τροφίμων το πρώτο τρίμηνο του 2023

Ελαιόλαδο: 488,5 εκατ. ευρώ +220,4%
Πορτοκάλια: 106,3 εκατ. ευρώ +67,2%
Τυριά: 193,2 εκατ. ευρώ 27,3%
Κομπόστα Ροδάκινο: 93,8 εκατ. ευρώ +33,2%
Φράουλες: 71,5 εκατ. ευρώ +47,3%
Γιαούρτι: 73,7 εκατ. ευρώ +23,8%
Αγγούρια: 35 εκατ. ευρώ +48,5%
Κλιμεντίνες: 18,2 εκατ. ευρώ +95,4%
Ζυμαρικά: 23,6 εκατ. ευρώ +57,7%
Προϊόντα αρτοποιίας, ζαχαροπλαστικής και
μπισκοτοποιίας: 33 εκατ. ευρώ +32,1%

Εξαγωγές τροφίμων σε 30 χώρες το α΄ τρίμηνο του 2023

Ιταλία: 603 εκατ. ευρώ +88,5%
Γερμανία: 318% εκατ. ευρώ + 22,6%
Ισπανία: 163 εκατ. ευρώ +58,7%
ΗΠΑ: 155 εκατ. ευρώ +12,9%
Βουλγαρία: 116 εκατ. ευρώ +23%
Ηνωμένο Βασίλειο: 113 εκατ. ευρώ +14%
Ρουμανία: 110 εκατ. ευρώ +29%
Κύπρος: 107 εκατ. ευρώ 14,9%
Γαλλία: 92 εκατ. ευρώ 47%
Πολωνία: 78,5 εκατ. ευρώ 26,2%
Ολλανδία 70 εκατ. ευρώ 1,2%
Βέλγιο: 35,6 εκατ. ευρώ +10,7%
Αλβανία: 33 εκατ. ευρώ +16,9%

Σερβία: 30 εκατ. ευρώ +42,4%
Αυστρία: 29,7 εκατ. ευρώ +10,3%
Τσεχία: 21 εκατ. ευρώ +33,3%
Ισραήλ: 20,5 εκατ. ευρώ +32%
Βόρεια Μακεδονία: 17,7 εκατ. ευρώ +44,5%
Ελβετία: 13,7 εκατ. ευρώ +10%
Ουκρανία: 13 εκατ. ευρώ +112%
Σαουδική Αραβία: 12,7 εκατ. ευρώ +13,5%
Εσθονία: 12 εκατ. ευρώ 76,2%
Ινδία: 12 εκατ. ευρώ 308,7%
Κροατία: 12 εκατ. ευρώ +50,3%
Τουρκία: 11,6 εκατ. ευρώ 149,5%
Πορτογαλία: 11,5 εκατ. ευρώ +57,8%
Σλοβακία: 10 εκατ. ευρώ 60,9%
Ιορδανία: 8,6 εκατ. ευρώ 107,1%
Μεξικό: 3,7 εκατ. ευρώ 117,3%
Περού: 3,6 εκατ. ευρώ 281,1%

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις