Άρθρο του προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλη Κορκίδη

Με αγωνία αναμένουν οι επιχειρήσεις τα στοιχεία με τις πωλήσεις του τρίτου τριμήνου, δηλαδή των μηνών Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου αφού αυτά θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τα αποτελέσματα της εφετινής χρονιάς για τον συνολικό τζίρο του λιανικού εμπορίου. Καθοριστική συμβολή στην διαμόρφωση των πωλήσεων αναμένεται να έχουν τα αποτελέσματα των φετινών θερινών εκπτώσεων.

Μια εκπτωτική περίοδο, η οποία φτάνει στο τέλος της, όπου οι Έλληνες καταναλωτές προχωρούν σε αγορές προϊόντων που έχουν άμεση ανάγκη, εξαιτίας της μειωμένης αγοραστικής δύναμης. Μειωμένη αγοραστική δύναμη που οφείλεται στην γενικευμένη ακρίβειας στα τρόφιμα, στα ενοίκια, στα καύσιμα, στους λογαριασμούς ενέργειας και σε άλλες βασικές δαπάνες για τα ελληνικά νοικοκυριά. Εξάλλου το μεγαλύτερο ποσοστό των οικογενειακών προϋπολογισμό οδηγείται για την πληρωμή πάγιων δαπανών, με αποτέλεσμα να απομένει, στην καλύτερη περίπτωση, ένα πολύ μικρό διαθέσιμο εισόδημα για αγορές που δεν είναι άμεσης ανάγκης όπως είναι για παράδειγμα τα είδη ένδυσης και υπόδησης. Ας ελπίσουμε ο τουρισμός να δώσει την πολυπόθητη «ανάσα» που έχει ανάγκη το ελληνικό εμπόριο, έτσι ώστε τουλάχιστον οι εμπορικές επιχειρήσεις που λειτουργούν σε τουριστικές περιοχές να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Πώς διαμορφώνεται η κατανάλωση

Την ίδια στιγμή, ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο, το πρώτο εξάμηνο του 2024, δείχνει επιβράδυνση της αύξησης που παρατηρήθηκε τις δύο προηγούμενες χρονιές, δηλαδή το  2022 και το 2023. Μάλιστα χωρίς τις κατηγορίες τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα, αναλογεί στο 36% του συνόλου της λιανικής. Για του λόγου το αληθές, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο, σε ετήσια βάση, αυξήθηκε πέρυσι κατά 7% και έφτασε τα 68,2 δισ. ευρώ. Εάν όμως εξαιρέσουμε τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος έφτασε τα 24,8 δισ. ευρώ, ενώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν ξεπέρασε τα 20 δισ. ευρώ και μάλιστα, με αύξηση που περιορίστηκε στο 1,7%, δηλαδή πολύ μικρότερη του ετήσιου πληθωρισμού.

Από τα παραπάνω στοιχεία δεν πρέπει να μας διαφεύγουν οι ετήσιες online αγορές αγαθών που φθάνουν τα 17,5 δις ευρώ, αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών πωλήσεων, εκ των οποίων μόνο το 50% μένει στην ελληνική αγορά. Τα συγκριτικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν επιβράδυνση των πωλήσεων κατά το ήμισυ στο 3,4% και την ακρίβεια να «φρενάρει» την κατανάλωση η οποία, σημειωτέον, συμμετέχει στο 70% του ΑΕΠ της χώρας μας. Οι έμποροι έχουν μάθει τα τελευταία χρόνια να επιβιώνουν κάτω από δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Η ελληνική Οικονομία βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης. Ανάπτυξη που ευελπιστούμε να έχουν οι επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες έχουν «πληρώσει» ήδη τον λογαριασμό του υψηλού πληθωρισμού τα τελευταία 3 χρόνια. Με στόχο την στήριξη των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου να αποκτήσουν την απαιτούμενη ρευστότητα.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις