Μέσα σε έναν μήνα ανατιμήθηκαν 2 και 3 φορές τα ίδια προϊόντα σε πολύ μεγάλα ποσοστά

Του Δημήτρη Χριστούλια

Αντιμέτωποι με το μεγαλύτερο κύμα ακρίβειας από την αρχή της ενεργειακής κρίσης τον περασμένο Σεπτέμβριο αναμένεται να βρεθούν τις επόμενες ημέρες και μέχρι το τέλος Μαΐου οι καταναλωτές. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του FoodLife αυτές τις ημέρες αποστέλλονται στα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων, από τις βιομηχανίες και τις εμπορικές επιχειρήσεις, ανατιμημένα τιμολόγια σε δεκάδες βασικά αγαθά σε ποσοστό που φθάνει ακόμη και το ποσοστό του 50%.

Υψηλόβαθμα στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων με εμπειρία μεγαλύτερη των 30 ετών μιλώντας στο FoodLife επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι είναι η πρώτη φορά σε όλη την επαγγελματική τους πορεία που πραγματοποιούνται τόσες πολλές και σε τόσο μεγάλα ποσοστά ανατιμήσεις σε όλα σχεδόν τα προϊόντα που διαθέτει ένα μεγάλο κατάστημα πώλησης τροφίμων. Αυτό όμως που παρατηρείται επίσης για πρώτη φορά είναι το πλήθος των ανατιμήσεων στα ίδια προϊόντα μέσα σε λίγες ημέρες, προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια των καταναλωτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση ενός ηλιέλαιου, το οποίοστις 11 Μαρτίου ανατιμήθηκε σε ποσοστό 12%, τέσσερις ημέρες αργότερα στις 15 Μαρτίου αυξήθηκε και πάλι η τιμή του σε ποσοστό 30% ενώ πριν από λίγες ημέρες στις 5 Απριλίου πραγματοποιήθηκε μια ακόμη ανατίμηση της τάξης του 16%. Δηλαδή μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα το συγκεκριμένο ηλιέλαιο ανατιμήθηκε συνολικά σε ποσοστό 58%. Άλλες εταιρείες ακολουθούν άλλη εμπορική πολιτική ανατιμώντας προϊόντα σε μία δόση όπως το σπορέλαιο σε ποσοστό 50% και το ηλιέλαιο κατά 47%. Πρόκειται για ανατιμήσεις, που ποτέ στο πρόσφατο τουλάχιστονπαρελθόν, δεν έχουν καταγραφεί.

Την ίδια στιγμή φαίνεται ότι μειώνονται μέρα με την μέρα όλο και περισσότερο τα αναχώματα για να περιορισθεί η ακρίβεια, καθώς περιορίζονται οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ. Και αυτό γιατί υπάρχουν βιομηχανίες ή εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες για να μπορέσουν να απορροφήσουν ένα ποσοστό της ανατίμησης κόβουν τις εκπτώσεις. Για παράδειγμα μια εταιρεία προκειμένου να μην προχωρήσει σε ανατίμηση για παράδειγμα 20%, διέκοψε αντίστοιχη έκπτωση με την οποία πωλούσε το συγκεκριμένο προϊόν, με αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση ο καταναλωτής να το αγοράζει ακριβότερα.

Συνέπεια όλων αυτών είναι να έχουν περιορίσει οι καταναλωτές τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία, με την διαφορά ότι αυτή τη φορά δεν το πράττουν μόνο όσοι ζουν κοντά στα όρια της φτώχειας αλλά και πολλοί ακόμη με μεγαλύτερα εισοδήματα, τα οποία εξανεμίζονται από τις μεγάλες ανατιμήσεις στα καύσιμα, στο ηλεκτρικό ρεύμα, στο φυσικό αέριο αλλά σε αρκετές περιπτώσεις και από τις αυξήσεις που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες στα ενοίκια. Τις τελευταίες ημέρες φθάνουν σωρηδόν οι νέες ανατιμήσεις στα καταστήματα τροφίμων με αποτέλεσμα να αυξάνονται καθημερινά οι τιμές εκατοντάδων προϊόντων. Και τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της το FoodLife αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες και μέχρι το τέλος Μαΐου αναμένεται να ανατιμηθούν τα εξής προϊόντα: Σπορέλαια 50%,παγωτά έως 45%, ζάχαρη 40%, αραβοσιτέλαιο έως 35%,τυρί έως 30%, αλεύρι έως 25%, μαργαρίνες, ελαιόλαδο, χοιρινό κρέας, κρουασάν, μαρμελάδες, φύλλο για πίτες, πραλίνα 20%,ρύζι και χύμα όσπρια έως 20%,αναψυκτικά και εμφιαλωμένα νερά έως 16%, παξιμάδια έως 15%, λουκάνικα 14%, φυτίνη 13%, καφές 13%, αυγά 13%, τσάι και φρέσκοι χυμοί έως 12%, χαρτικά 11%, συσκευασμένο ψωμί 10%, απορρυπαντικό, μπισκότα και  κατεψυγμένα σφολιατοειδή 8%, αλλαντικά 7%, σαλάτες έως 6%, αλάτι 5%, κονσέρβες, δημητριακά, γιαούρτια και βούτυρα 5%.

Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι πρόκειται για μεμονωμένες ανατιμήσεις και όχι για το σύνολο των προϊόντων. Σχεδόν όμως όλα τα προϊόντα των συγκριμένων κατηγοριών έχουν ανατιμηθεί τουλάχιστον μια φορά από το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης στις αρχές του περασμένου φθινοπώρου.  Ο εφιάλτης της ακρίβειας αναμένεται να συνεχισθεί και το επόμενο διάστημα γιατί κανείς δεν είναι σε θέσει να γνωρίζει πότε θα αποκλιμακωθεί η ενεργειακή κρίση όσο μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία. Όπως έχει καταγράψει σε ρεπορτάζ της όλους αυτούς τους μήνες της ενεργειακής κρίσης η «R» οι ανατιμήσεις είναι συνεχείς και σημαντικές σε μια ευρεία γκάμα καταναλωτικών αγαθών. Ενεργειακή κρίση που δημιουργήθηκε αμέσως μετά την επανεκκίνηση της αγοράς λόγω της πανδημίας και επιδεινώθηκε τον τελευταίο ενάμιση μήνα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα όπως φαίνεται από την νέα λίστα των ανατιμήσεων που σας παρουσιάζει το FoodLife εντοπίζονται στα προϊόντα που εισάγονται στην χώρα μας από την Ουκρανία όπως είναι το ηλιέλαιο και είναι πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν οι εισαγωγές από κάποιες άλλες χώρες. Αντίστοιχα σε άλλα προϊόντα όπως το αλεύρι μπορεί να έχουν διακοπεί οι εισαγωγές από την Ουκρανία, ωστόσο αναπληρώνονται από άλλες χώρες με μεγαλύτερο ωστόσο κόστος.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις