Το καλάθι θα περιλαμβάνει 50 βασικά προϊόντα από τις συγκεκριμένες κατηγορίες

Της Κωνσταντίνας Χελιδώνη

Με 30 κατηγορίες από βασικά προϊόντα που σήμερα θεωρούνται ανελαστική δαπάνη για ένα νοικοκυριό με μία όμως πιο ευρεία έννοια κοινοποιήθηκε η λίστα προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του FoodLife η λίστα των κατηγοριών μέσα από τις οποίες οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ θα δημιουργήσουν το «καλάθι του νοικοκυριού» με 50 βασικά προϊόντα, με την δέσμευση να διατηρήσει όσο το δυνατόν σταθερές τις τιμές περιλαμβάνει τις εξής κατηγορίες:

1) Ρύζι (ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο
2) Ψωμί (ψωμί για τοστ, ψωμί φρατζόλα, φρυγανιές)
3) Ζυμαρικά (μακαρόνια νο. 6)
4) Χοιρινό (συσκευασμένο)
5) Πουλερικά (συσκευασμένα)
6) Αλλαντικά (γαλοπούλα ή και πάριζα)
7) Ψάρια κατεψυγμένα (ένα τουλάχιστον προϊόν)
8) Γάλα νωπό πλήρες (γάλα φρέσκο πλήρες)
9) Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%)
10) Γάλα διατηρημένο (γάλα εβαπορέ)
11) Γιαούρτι (γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις και το αντίστοιχο με χαμηλά λιπαρά <2%)
12) Τυριά (φέτα, γκούντα και τυρί με χαμηλά λιπαρά)
13) Άλλα είδη διατροφής (χυμός ντομάτας διατηρημένος)
14) Αυγά (Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα)
15) Μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη (μαργαρίνες)
16) Ελαιόλαδο (παρθένο ελαιόλαδο)

17) Άλλα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαιο)
18) Λαχανικά κατεψυγμένα (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα)
19) Ζάχαρη (λευκή ζάχαρη)
20) Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών και γάλα βρεφικής ηλικίας)
21) Καφές (ελληνικός, στιγμιαίος και γαλλικός καφές)
22) Τσαϊ – Χαμομήλι (ένα από τα δύο)
23) Κακάο και σοκολάτα σε σκόνη
24) Επιτραπέζιο νερό (μεταλλικό), δηλαδή εμφιαλωμένο
μεταλλικό νερό (500ml ή 1lt)
25) Χυμοί φρούτων (δηλαδή χυμός πορτοκάλι)
26) Είδη καθαρισμού και συντήρησης (απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου μόνο υγρά και σε σκόνη, απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι, χαρτί κουζίνας)
27) Είδη προσωπικής υγιεινής (οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση, πάνες ακράτειας)
28) Είδη για μωρά (πάνες για μωρά, μωρομάντηλα για μωρά και σαμπουάν για μωρά)
29) Τροφές για κατοικίδια ζώα (τροφή για σκύλους και τροφή για γάτες)
30) Αναψυκτικά (ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού)

Μάλιστα αξιόπιστες πηγές του υπουργείου αναφέρουν ως προς το τεχνικό κομμάτι της επιστολής που κοινοποιήθηκε στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ότι περιλαμβάνει όχι μόνο τις κατηγορίες αλλά και εξειδίκευση αυτών, καθώς τα προϊόντα για να μπορούν να συγκριθούν θα πρέπει να είναι ίδιων ποσοτήτων. Για παράδειγμα να είναι τα ίδια τα γραμμάρια κ.α. Να σημειωθεί ότι οι ίδιες πηγές ξεκαθάρισαν ότι το υπουργείο καθόρισε τις κατηγορίες και όχι το ένα θα είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τονίζοντας ότι: «αυτά θα οριστούν από την εκάστοτε αλυσίδα σούπερ μάρκετ». Ο σαφής προσδιορισμός των προϊόντων που εντάσσονται θα βοηθήσει ώστε μέσα απ’ την πλατφόρμα e-καταναλωτής όχι μόνο να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τις συγκρίσεις του αλλά και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να είναι σε θέση να βλέπουν την εξέλιξη των τιμών.

Με τηλεδιάσκεψη η συνάντηση με τους βιομηχάνους σήμερα το πρωί

Το ραντεβού της ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών «κλείστηκε» τελικά για σήμερα στις 9 το πρωί με την μορφή τηλεδιάσκεψης. Στόχος όπως έχει αναφέρει και ο αρμόδιους υπουργός, Άδωνις Γεωργιάδης είναι να συζητηθεί το κατά πόσο και η βιομηχανία από την πλευρά της μπορεί να συμβάλει στην επιτυχία του εγχειρήματος και στη συγκράτηση των αυξήσεων των τιμών.

Σε κάθε περίπτωση πάντως πρόκειται για ένα εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο με δεδομένο ότι ο  πληθωρισμός εξακολουθεί να έχει μια δυναμική εξέλιξη, όπως εξάλλου κατέδειξαν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με αυτά οι τιμές των βασικών τροφίμων και όχι μόνο, τον περασμένο μήνα σχέση με ένα χρόνο πριν έχουν πάρει φωτιά με τις τιμές στην κατηγορία διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να είναι αυξημένες κατά 13,5%. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα γαλακτοκομικά και αυγά που είναι ακριβότερα κατά 23,3% σε σχέση με πέρυσι ενώ σε έναν μόλις μήνα αυξήθηκαν κατά 2,7%. Το ψωμί και τα δημητριακά έχουν αυξημένες τιμές κατά 18,4% σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο και κατά 17% τα έλαια και λίπη. Σημαντικές είναι και οι ανατιμήσεις στα κρέατα  που φτάνουν το 17,6%, ο καφές, το κακάο και το τσάι έχει αυξηθεί κατά 14,3% και κατά 8,7% τα λαχανικά.

Διαβάστε επίσης:

Κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών τα συνοικιακά σούπερ μάρκετ

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις