Ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις κάνει ο Ιούλιος
Αυξάνονται 10% οι τιμές σε δεκάδες βασικά αγαθά το επόμενο δίμηνο
Του Δημήτρη Χριστούλια
Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι ανατιμήσεις σε δεκάδες βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife και ο Ιούλιος κάνει ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις με τις αυξήσεις στις τιμές προϊόντων ευρείας κατανάλωσης κατά μέσο όρο να ανέρχονται στο 10%. Πρόκειται για ένα ακόμη κύμα ακρίβειας το οποίο έρχεται να προστεθεί σε όσα έχουν προηγηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, που ξέσπασε η ενεργειακή κρίση. Ουσιαστικά τους τελευταίους 10 μήνες δεν υπάρχει σχεδόν κανένα προϊόν που να μην έχει ανατιμηθεί, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές τους έχουν αυξηθεί 2 και 3 φορές, μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.
Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, ο Ιούλιος θα είναι ο μήνας που θα δούμε ανατιμήσεις στα εξής προϊόντα: Απορρυπαντικά-καθαριστικά από 8% έως 40%, είδη προσωπικής υγιεινής έως 24%, φυτίνη 20%, χυμό τομάτας 18%, μαρμελάδες 15%, ζυμαρικά 14%, μουστάρδες, κέτσαπ και μαγιονέζες 14%, σαμπουάν, οδοντόκρεμες και αποσμητικά έως 14%, κονσέρβες από7% έως 14%, νουντλς από 3,5% έως 14%, πατατάκια και ρυζογκοφρέτες από 6% έως 13%, κατεψυγμένα προϊόντα 12%, ψάρια 11%, υγρά σαπούνια χεριών έως 10%, έτοιμες σαλάτες έως 10%, τυριά από 2% έως 10%, κατεψυγμένα ψάρια 8%, εμφιαλωμένο νερό έως 7%, ρύζι6%, γιαούρτια5%, σοκολατοειδή και σάλτσες 4%, γάλα, αλεύρι, μπισκότα και φρυγανιές κατά 3%.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Ιούλιος θα φέρει μεμονωμένες ανατιμήσεις και όχι στο σύνολο των κατηγοριών. Αυξήσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί από τις βιομηχανίες τροφίμων και τις εμπορικές επιχειρήσεις στα καταστήματα πώλησης τροφίμων, και θα περάσουν σταδιακά στα ράφια ανάλογα με τα αποθέματα των προϊόντων που έχουν στις αποθήκες τους. Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αποσταλούν στα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων και νέοι ανατιμημένοι τιμοκατάλογοι. Μάλιστα ήδη προμηθευτής έχει γνωστοποιήσει σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ τιμοκατάλογο με αυξήσεις στις τιμές προϊόντων που θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές τον Σεπτέμβριο.
Ακριβότερα τα οπωροκηπευτικά
«Τσιμπημένες» είναι οι τιμές σε ορισμένα οπωροκηπευτικά. Σύμφωνα με τα στατιστικά δελτία τιμών του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας οι χονδρικές τιμές στα αγγούρια (ζευγάρι) έχουν αυξηθεί σε διάστημα ενός έτους κατά 15 λεπτά του ευρώ, στα κολοκύθια κατά 20 λεπτά, στα ξερά κρεμμύδια κατά 25 λεπτά το κιλό, οι μελιτζάνες φλάσκες κατά 50 λεπτά, οι εγχώριες πατάτες κατά 8 λεπτά και οι τομάτες κατά 10 λεπτά. Ανάλογες είναι περίπου οι ανατιμήσεις και στις τιμές λιανικής ενώ για άλλη μια φορά διαπιστώνεται η μεγάλη «ψαλίδα» ανάμεσα στις τιμές χονδρικής και λιανικής. Επίσης, ακριβότερα έως και 1,1 ευρώ το κιλό είναι οι τιμές χονδρικής σε ορισμένα κρέατα.
Ακρίβεια διαρκείας…
Ανατιμήσεις που έχουν οδηγήσει την πλειονότητα των καταναλωτών να περιορίσουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της MARC για λογαριασμό του ΑΝΤ1 η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών, σε ποσοστό 85,3% ανησυχεί για την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις, ποσοστό μάλιστα που έχει αυξηθεί σε σχέση με αντίστοιχη έρευνα της συγκεκριμένης εταιρείας που διεξήχθη πριν από περίπου ενάμιση μήνα.
Οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τόσο τον όγκο των αγορών όσο και την ποιότητα των προϊόντων που βάζουν καθημερινά στο καλάθι των αγορών τους, εξαιτίας της μειωμένης αγοραστικής τους δύναμης. Από την πλευρά τους στελέχη σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν ότι εξαιτίας της χαμηλής τους ρευστότητας αναγκάζονται να προμηθευτούν λιγότερες ποσότητες προϊόντων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πολλά αποθέματα στις αποθήκες τους έτσι ώστε να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ακρίβεια που αποτυπώνεται και στον πληθωρισμό, ο οποίος σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και όπως όλα δείχνουν ότι και αυτόν τον μήνα θα κινηθεί σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Σε κάθε περίπτωση εκτιμάται ότι ακρίβεια θα συνεχίσει να πλήττει σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για μεγάλο ακόμη χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις που έκανε πριν λίγες ημέρες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σύμφωνα με τον οποίο «οι δυσκολίες οι οποίες συμπυκνώνονται στη λέξη ακρίβεια μέσω ενός υψηλού πληθωρισμού θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση το 2022 και θα επεκταθούν με χαμηλότερη ένταση το 2023 για να ομαλοποιηθούν το τέλος του 2023 αρχές του 2024».
Μείωση της κατανάλωσης
Η ακρίβεια οδηγεί στην πτώση της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τον περασμένο Απρίλιο μειώθηκε κατά 8% και κατά 5% τον Μάιο ενώ περίπου 5% με 6% εκτιμάται ότι είναι η μείωση τον Ιούνιο. Μέσα σε όλη αυτή την δυσχερή κατάσταση οι καταναλωτές ψάχνουν να βρουν αντίδοτο σε φθηνότερα προϊόντα, προσπαθώντας να μειώσουν με αυτόν τον τρόπο τις καθημερινές τους δαπάνες για τρόφιμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μήνες αυξάνονται, ανάλογα με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ κατά 2 με 3 ποσοστιαίες μονάδες. Πρόκειται για εκείνα τα προϊόντα που παράγονται για λογαριασμό μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και είναι ως επί το πλείστον φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα. «Πλέον οι πλειονότητα των καταναλωτών προσέρχεται στα σούπερ μάρκετ με λίστα αγορών, την οποία τηρεί με ευλάβεια…», τονίζει διευθυντής καταστήματος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, προσθέτοντας ότι «αρκετοί καταναλωτές πλέον καταφεύγουν και σε προϊόντα χαμηλότερης διατροφικής αξίας, τα οποία είναι συνήθως και φθηνότερα».
Διαβάστε επίσης:
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις