Προμηθευτές έχουν αποστείλει ήδη στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις πρώτες αυξήσεις τιμών σε ποσοστό που κατά μέσο όρο φθάνει το 6% και αφορούν τουλάχιστον 100 προϊόντα 

Του Δημήτρη Χριστούλια

Η ακρίβεια θα συνεχίσει και το 2024 να αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία πλέον δαπανούν ένα σημαντικό ποσοστό των μηνιαίων τους εισοδημάτων για την αγορά βασικών αγαθών όπως είναι τα τρόφιμα.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίεςη νέα χρονιά αναμένεται να κάνει ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις, οι οποίες μέχρι στιγμής τουλάχιστον φαίνεται να έχουν πολύ μικρότερη ένταση σε σχέση με τις αντίστοιχες που έγιναν στις αρχές αυτής της φετινής χρονιάς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα νοικοκυριά δεν θα επιβαρυνθούν ακόμη περισσότερο για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων.

Βιομηχανίες, χονδρέμποροι, πολυεθνικές εταιρείες και εισαγωγείς συνηθίζουν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές των προϊόντων τους στις αρχές κάθε χρόνου, αλλά μέχρι στιγμής οι όποιες αυξήσεις αφορούν μεμονωμένα προϊόντα, κάποια από τα οποία δεν είναι μάλιστα και ευρείας κατανάλωσης, δηλαδή δεν είναι αυτά που συνήθως επιλέγουν οι καταναλωτές στις καθημερινές τους αγορές.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife κάποιες αυξήσεις αναμένεται να περάσουν αυτές τις ημέρες, δηλαδή πριν από τα Χριστούγεννα, με τις περισσότερες όμως να γίνονται αντιληπτές από τους καταναλωτές μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Αναλυτικότερα, η λίστα με τις νέες ανατιμήσεις περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα:

 

Η λίστα με τις ανατιμήσεις 

Φρέσκοι χυμοί από 20 έως 55%, κρασιά έως 19%, κονσέρβες έως 14%, κριτσίνια έως 10%, όσπρια και ρύζι έως 10%, μπάρες δημητριακών 9%, δημητριακά για πρωινό έως 8%, πατατάκια έως 8%, κατεψυγμένα λαχανικά περίπου 8%, αλλαντικά έως 8%, σοκολατοειδή έως 8%, φυστικοβούτυρο έως 6%, βαλσάμικο και μηλόξυδο από 2,9% έως  5,6%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 5% και γαλακτοκομικά 3,7%. Συνολικά πρόκειται για περίπου 100 προϊόντα που κατά μέσο όρο θα ανατιμηθούν σε ποσοστό της τάξης του 6%, ένας από τους μικρότερους μέσους όρους που καταγράφεται σύμφωνα με στοιχεία του FoodLife από τις αρχές του χρόνου.

Οι νέες ανατιμήσεις αναμένεται να έχουν περάσει σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι το τέλος Ιανουαρίου ανάλογα και με τα  αποθέματα που έχουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις αποθήκες τους. Παράγοντες της αγοράς θεωρούν βέβαιο ότι θα υπάρξουν ακόμη κάποιες επιχειρήσεις που θα προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις στις τιμές των προϊόντων.

Στην πλειονότητά τους οι εταιρείες που προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους, το κάνουν το δίμηνο Ιανουαρίου -Φεβρουαρίου. Ωστόσο όλα δείχνουν ότι οι φετινές ανατιμήσεις θα είναι μικρότερες σε σχέση με αυτές που έγιναν στις αρχές της φετινής χρονιάς, όπου η ενεργειακή κρίση βρισκόταν στο στάδιο της κλιμάκωσης.

Παραμένει ψηλά ο πληθωρισμός στα τρόφιμα

Στο 3% μειώθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο, από 3,4% τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής σε διάστημα ενός έτους αυξήθηκαν οι τιμές στα εξής προϊόντα: Ψωμί και δημητριακά 3,3%, κρέατα 8,1% ψάρια 9,5%, γαλακτοκομικά και αβγά 4,8%, έλαια και λίπη 31,4%, λαχανικά 10,8%, φρούτα 12%, ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά και  παγωτά 7,6%, καφές 6,8% και μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμοί φρούτων κατά 13,3%.

Συνολικά οι τιμές στις κατηγορία «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξήθηκαν μέσα σε έναν χρόνο κατά 9%.  Επίσης οι ετήσιες μεταβολέςστους κινηματογράφους και θέατρα αυξήθηκαν κατά10,3% ενώ στα εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία και κυλικεία κατά 5,3%

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις