Τι θα προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης για να μειωθούν οι τιμές σε βασικά αγαθά

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΡΙΣΤΟΥΛΙΑ 

Νομοθετική ρύθμιση με στόχο να μειωθούν οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης. Στο νομοσχέδιο για «καθαρές τιμές» στα σούπερ μάρκετ βρίσκεται στην τελική ευθεία, και δεν αποκλείεται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του FoodLife  να τεθεί προς ψήφιση στην Βουλή ακόμη και πριν από τα Χριστούγεννα ή το αργότερο στις αρχές του νέου έτους.

“Καθαρές” τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Στόχος, του υπουργείου Ανάπτυξης είναι οι «καθαρές τιμές», δηλαδή οι καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε φτηνά προϊόντα κάθε ημέρα και όχι μόνο μέσω προσφορών. Δηλαδή οι όποιες εκπτώσεις, προσφορές και προωθητικές ενέργειες να περνούν κατευθείαν στις τιμές για την πλειονότητα των προϊόντων, έτσι ώστε να γίνονται πιο εύκολα οι συγκρίσεις από τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα με την νέα μεταρρύθμιση επιδιώκεται να μπει φρένο στις εκατοντάδες προωθητικές ενέργειες στα ράφια των σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να περάσουν οι μειώσεις στο ίδιο το προϊόν με το καθεστώς μονιμότητας και όχι προσφορών που κάθε λίγο αλλάζουν.

Ο υπουργός Ανάπτυξης διεμήνυσε, επίσης ότι μέσω της νέας ρύθμισης οι καταναλωτές δεν θα μπερδεύονται με τις εκατοντάδες προσφορές, θα μπορούν να συγκρίνουν καλύτερα τις τιμές σε ομοειδή προϊόντα και δεν θα αναγκάζονται να στοκάρουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι καθημερινά οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με εκατοντάδες προσφορές σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως και μεταξύ άλλων, σε ζυμαρικά, καφέδες και απορρυπαντικά.

Τι θα προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση 

Το νομοσχέδιο του υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του FoodLife εξετάζεται να βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες.

  • Οι εκπτώσεις να γίνονται σε ένα συγκεκριμένο ποσοστό επί των συνολικών προϊόντων που πουλάει ένα σούπερ μάρκετ. Σε αυτή την περίπτωση μια πρώτη σκέψη είναι οι προσφορές να επιτρέπονται στο περίπου 20% των προϊόντων. Σημειώνεται, ότι ένα σουπερ μάρκετ έχει στα ράφια του περίπου 20.000 διαφορετικά προϊόντα. Με αυτόν τον τρόπο οι καταναλωτές θα έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τις προσφορές που έχει ένα σούπερ μάρκετ.
  • Οι προσφορές να γίνονται συγκεκριμένες ημέρες του χρόνου. Για παράδειγμα, μια σκέψη που έχει πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων, χωρίς όμως να αποτελεί και την τελική απόφαση, είναι να γίνονται στο 20% με 30% επί των συνολικών ημερών που λειτουργεί ένα σουπερ μάρκετ, δηλαδή κατά μέσο όρο περίπου 2 ημέρες την εβδομάδα. Με αυτόν τον τρόπο στο υπουργείο Ανάπτυξης ότι οι προσφορές θα είναι πιο αποτελεσματικές.
  • Η μεγαλύτερη έκπτωση που γίνεται μέσα στα σούπερ μάρκετ να μην υπερβαίνει ένα συγκεκριμένο ποσοστό. Σε αυτή την περίπτωση δεν αποκλείεται το ποσοστό να ορισθεί σε περίπου 30%. Στόχος σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife, είναι με την συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην πραγματοποιούνται πολύ μεγάλες εκπτώσεις, που δημιουργούν πολλά ερωτήματα στους καταναλωτές και πιθανόν κάποιες να μην ανταποκρίνονται και στην πραγματικότητα και αφετέρου εάν οι βιομηχανίες τροφίμων και άλλων καταναλωτικών προϊόντων θέλουν να πραγματοποιήσουν μεγάλες εκπτώσεις, θα μπορούν να το κάνουν κατευθείαν στην τιμή του προϊόντος. Για παράδειγμα δεν χρειάζεται να διαφημίζουν ότι ένα απορρυπαντικό για παράδειγμα έχει 50% έκπτωση και από 10 ευρώ πωλείται στα 5 ευρώ το τεμάχιο, αλλά θα μπορούν να πωλούν το προϊόν τους στα 5 ευρώ έτσι ώστε αφενός να μην «ανεβοκατεβαίνουν» οι τιμές και να μπορούν να κάνουν καλύτερη σύγκριση τιμών οι καταναλωτές. Ουσιαστικά μέσω της νομοθετικής ρύθμισης οι όποιες εκπτώσεις θα περνούν κατευθείαν στις τιμές των προϊόντων. Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης «τουλάχιστον 7 στα 10 προϊόντα στο ράφι είναι σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Έχουμε ένα ασανσέρ τιμών που μπερδεύει τον καταναλωτή και εμείς αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε. Ήδη σχεδιάζουμε μία νέα μεταρρύθμιση για σταθερά χαμηλές τιμές, ώστε να μπει φρένο σε αυτή την κατάσταση, διότι η αγορά έχει μετατραπεί σε παζάρι».

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις