Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας: Αποκαλυπτική έρευνα για τα καταστήματα στο κέντρο της πόλης
Πόσα εμπορικά καταστήματα, καφέ και ξενοδοχεία λειτουργούν στην Αθήνα. Ένα στα τέσσερα εμπορικά ακίνητα είναι άδεια
Του Δημήτρη Χριστούλια
Άμεση ή έμμεση σχέση με τον τουρισμό έχουν σχεδόν 1 στα 2 καταστήματα που λειτουργούν στο κέντρο της Αθήνας ενώ την ίδια στιγμή 1 στα 4 ψάχνουν νέο ιδιοκτήτη. Στο παραπάνω συμπέρασμα καταλήγει αποκαλυπτική έρευνα με τίτλο «Οι χρήσεις γης στην εμπορική «καρδιά» της Αθήνας», που διεξήχθη από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών (ΕΣΑ) σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας (ΟΠΑ) και θα παρουσιασθεί σήμερα το μεσημέρι από τον πρόεδρο του ΕΣΑ Σταύρο Καφούνη και τον καθηγητή του ΟΠΑ Γεώργιο Μπάλτα. Πρόκειται για την πρώτη και μεγαλύτερη έρευνα σε εθνικό και από τις εκτενέστερες σε διεθνές επίπεδο στην οποία καταγράφεται αναλυτικά η εμπορική δραστηριότητα, δηλαδή όλα τα καταστήματα, που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και ειδικότερα όλων των οδών του εμπορικού τριγώνου της Αθήνας, που ορίζεται ως η περιοχή με όρια τις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Μητροπόλεως, και της περιοχής Ομονοίας, που ορίζεται ως η περιοχή με όρια τις οδούς Σωκράτους, Χαλκοκονδύλη και Εμμανουήλ Μπενάκη. Στόχος της έρευνας είναι να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για όλους τους επιχειρηματίες που διαθέτουν ή θέλουν να δημιουργήσουν το δικό τους εμπορικό κατάστημα, καφέ, ξενοδοχείο ή άλλη επιχείρηση στο κέντρο της Αθήνας.
Με «οδηγό» τον τουρισμό
Τα περισσότερα καταστήματα, όπως είναι αναμενόμενο έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τον Τουρισμό. Ειδικότερα, από το σύνολο των 2.426 καταστημάτων και ξενοδοχείων τα 1.321, ήτοι το 52,3% έχει σχέση με τον τουρισμό. Τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και τα καφέ κυριαρχούν στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας.
Συνολικά σήμερα λειτουργούν 396 εμπορικά καταστήματα με είδη ένδυση, υπόδησης και αξεσουάρ δηλαδή το 16,2% και βρίσκονται στην πρώτη θέση στο «χάρτη» των εμπορικών επιχειρήσεων που καταγράφεται στην Έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και ακολουθούν τα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης που ανέρχονται σε 350 και αποτελούν το 14,4% του συνόλου των επιχειρήσεων που βρίσκονται στο κέντρο της πρωτεύουσας. Ουσιαστικά 3 στις 10 επιχειρήσεις είναι καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ και εμπορικά καταστήματα. Την ίδια στιγμή στην έρευνα, καταγράφονται 116 καταστήματα με είδη δώρων, οικιακής χρήσης, υφάσματα, λευκά είδη και κουρτίνες οι οποίες αποτελούν το 4,8% του συνόλου των καταστημάτων.
Σε αυτά τα εμπορικά και τις επιχειρήσεις εστίασης προστίθενται 99 ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, 12 Πολυκαταστήματα, 167 καταστήματα αργυροχρυσοχοΐας, με κοσμήματα , ρολόγια, μπιζού και εκκλησιαστικά είδη 167 και 21 καταστήματα με είδη Ταξιδιού και εκδρομής , κυνηγιού, αλιείας, κατασκήνωσης. Πρόκειται ουσιαστικά για επιχειρήσεις που απευθύνονται στους χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται καθημερινά την Αθήνα, όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά σχεδόν όλο τον χρόνο.
Επιχειρήσεις, για τις οποίες σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς εξαρτάται σχεδόν η βιωσιμότητά τους από την πορεία του ελληνικού τουρισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή στην αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα, δίνουν μεγάλη βαρύτητα τόσο ο δήμος Αθηναίων όσο και ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Την ίδια στιγμή σύμφωνα πάντα με την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας, στο κέντρο της πρωτεύουσας λειτουργούν 67 καταστήματα με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη και συσκευές αλλά πάροχοι επικοινωνίας, 81 με τρόφιμα, ποτά, είδη παντοπωλείου 81, ενώ 102 είναι τα φαρμακεία, τα οπτικά, τα καταστήματα με ιατρικά είδη, καλλυντικά και αρώματα. Επίσης υπάρχουν 99 καταστήματα με εργαλεία, μηχανήματα, χρώματα, εξοπλισμοί οικίας και επιχειρήσεων, 114 καταστήματα παροχής υπηρεσιών, όπως κομμωτήρια, κουρεία, πρακτορεία ταξιδιών, καθαριστήρια κλπ. Από το κέντρο της Αθήνας δεν λείπουν όμως και αρκετές δημόσιες υπηρεσίες. Συνολικά στην κατηγορία «υπόλοιπες κατηγορίες», υπάρχουν 239 καταστήματα που δεν συμπεριλαμβάνονται στις προαναφερθείσες κατηγορίες αλλά και δημόσιοι φορείς.
Κλειστά καταστήματα
Ένα στοιχείο όμως που προβληματίζει σημαντικά το εμπορικό κόσμο της πρωτεύουσας είναι τα κλειστά, κενά ή αδιάθετα καταστήματα, τα οποία σύμφωνα με την έρευνα ανέρχονται, μόνο στους εμπορικούς δρόμους του κέντρου της Αθήνας όπου έχει γίνει η καταγραφή, σε 565, ήτοι το 23,3% του συνόλου. Δηλαδή σχεδόν 1 στα 4 καταστήματα στο κέντρο της πρωτεύουσας είναι κλειστά. Οι λόγοι είναι πολλοί, άλλοι ουσιαστικοί και άλλοι συγκυριακοί σύμφωνα με παράγοντες της αγορές.
Υπάρχουν επιχειρήσεις που ανοίγουν και κλείνουν μέσα σε σχετικά λίγο χρονικό για πολλούς και διάφορους λόγους ενώ ανασταλτικό παράγοντα για ορισμένους επιχειρηματίες να δημιουργήσουν το δικό τους κατάστημα στην «καρδιά» της Αθήνας είναι και τα υψηλά ενοίκια. Σύμφωνα με επιχειρηματίες που γνωρίζουν καλά της αγορά της Αθήνας, επισημαίνουν ότι «για παράδειγμα σε συγκεκριμένους δρόμους στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχουν ιδιαίτερα πολλά καφέ ή καταστήματα με είδη ένδυσης και υπόδησης.
Σε αυτούς τους δρόμους είναι προφανές, ότι εάν ανοίξουν και άλλα ομοειδή καταστήματα, το επιχειρηματικό ρίσκο είναι μεγαλύτερο, απ’ ότι να λειτουργήσει ένα καφέ για παράδειγμα σε έναν άλλο δρόμο με λιγότερα καταστήματα εστίασης».
«Το ίδιο ισχύει για όλες τις κατηγορίες των καταστημάτων», επισημαίνουν χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι η καταγραφή των καταστημάτων που γίνεται που γίνεται από τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών θα βοηθήσει πολλούς επιχειρηματίες να σταθμίσουν πολλούς παράγοντες πριν λάβουν την τελική τους απόφαση για το σημείο που θα λειτουργήσουν την επιχείρησή τους.
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις