Οι νέες ανατιμήσεις σε ποσοστό 6% θα περάσουν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Μάιο και τον Ιούνιο

Του Δημήτρη Χριστούλια

Για πέμπτο συνεχόμενο μήνα αναμένεται να συνεχισθούν οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά που μπαίνουν καθημερινά στο καλάθι των καταναλωτών. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες τον Μάιο και τον Ιούνιο αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα σε ποσοστό που μεσοσταθμικά θα φτάσει το 6%, ωστόσο υπάρχουν και μεμονωμένα προϊόντα που θα ανατιμηθούν έως και 30%, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι συνολικά θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά. Αναλυτικότερα, όπως προκύπτει από στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το FoodLife τον Ιανουάριο ανατιμήθηκαν 500 βασικά αγαθά, τον Φεβρουάριο άλλα 500, τον Μάρτιο 200 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και τον Απρίλιο 100, σε ποσοστό που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασε ακόμη και το 20%.

Οι νέες ανατιμήσεις μάλιστα αφορούν τόσο τα επώνυμα προϊόντα όσο και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σε μερικά από τα οποία οι ανατιμήσεις φθάνουν ακόμη και το 30%. Κάτι που σημαίνει ότι και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που αποτελούν μια «διέξοδο» των καταναλωτών στην ακρίβεια, έχουν αρχίσει εδώ και αρκετούς μήνες και αυξάνονται σημαντικά, παραμένοντας ωστόσο μια πιο φθηνή επιλογή από τα περισσότερα «επώνυμα» προϊόντα.

Η ακρίβεια στα τρόφιμα αποτυπώνονται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο και στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που αφορούν τον πληθωρισμό, δηλαδή τις ετήσιες μεταβολές σε μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες.

Ειδικότερα, ενώ τον Μάρτιο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 4,6% από 6,1% τον Φεβρουάριο, στα τρόφιμα παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 14,3% με τις ετήσια μεταβολή σε ορισμένα προϊόντα όπως για παράδειγμα στα γαλακτοκομικά και στα αβγά να ξεπερνά το 23%.

Παρατεταμένη ακρίβεια που έχει οδηγήσει την πλειονότητα των πολιτών να αγοράζει από τα σούπερ μάρκετ τα απολύτως αναγκαία, γεγονός που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις που καταγράφουν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων. Παρόλα αυτά, μπορεί οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ να μειώνονται σε όγκο, ωστόσο αυξάνονται σε αξία, λόγω των ανατιμήσεων σε όλα σχεδόν τα προϊόντα από τον Σεπτέμβριο του 2021, οπότε και ξεκίνησε η ενεργειακή κρίση, μέχρι σήμερα.

Η νέα λίστα με τις ανατιμήσεις

Οι ανατιμήσεις αναμένεται να συνεχισθούν και το επόμενο δίμηνο, με μικρότερη όμως ένταση σε σχέση με τις αυξήσεις που έγιναν το πρώτο δίμηνο του έτους.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της η «R» οι ανατιμήσεις θα αφορούν 25 κατηγορίες προϊόντων: Τόνος ιδιωτικής ετικέτας έως 30%, σαλάτες ιδιωτικής ετικέτας έως 30%, βιολογικά προϊόντα έως 19% (από μια εταιρεία), καθαριστικά για το σπίτι έως 16%, σνακ έως 15%, μαρμελάδες 15%, στοματικό διάλυμα έως 15%, μαλακτικό για ρούχα έως 14%, σαμπουάν από 2% έως 14%, ανθρακούχο νερό έως 12%, σοκολατάκια από 4% έως 11%, κρέατα από 4% έως 11%, αναψυκτικά έως 10%, κουάκερ 10%, σολομός 10%, ελιές 9,5%, μωρομάντηλα έως 9%, σαπούνια από 6% έως 8%, κονσέρβες ντολμαδάκια 7%, έτοιμα γεύματα ψυγείου 6,5%, μπαταρίες 6%, παγάκια 6%, αλουμινόχαρτο 6%, παστέλια 5%, βρεφικά και παιδικά γάλατα σε σκόνη και υγρά 3% και αλλαντικά επίσης 3%.

Σημειώνεται ότι οι ανατιμήσεις πραγματοποιούνται από μεμονωμένες εταιρείες και θα περνούν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ και ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ανατιμήσεις, οι οποίες σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αναμένεται να συνεχισθούν και το επόμενο διάστημα, χωρίς ωστόσο με μεγάλες εντάσεις.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις