Το ποσοστό της δαπάνης στα τρόφιμα έφτανε το 16,4% επί του συνόλου το 2008 ενώ το 2020 έφτασε στο 23,1%.

Της Ρομίνας Νικηφόρου

Την ίδια στιγμή που η συνολική μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών μεταξύ των ετών 2008-2021 κατέγραψε πτώση της τάξης του 32,9%, αντίθετα, σε ό,τι αφορά τη δαπάνη στα είδη διατροφής και τα μη οινοπνευματώδη ποτά –εκτιμώμενη με ποσοστιαίους όρους ως προς τη συνολική δαπάνη- εμφανίζει μια σημαντική τάση αύξησης της συμμετοχής της στις δαπάνες του νοικοκυριού.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2022 που παρουσίασε η ΕΣΕΕ.

Έτσι ενώ το 2008 το ποσοστό της δαπάνης για τα είδη διατροφής ως προς τη συνολική δαπάνη των νοικοκυριών ανέρχεται στο 16,4%, μετά από μια δεκαετία (2018) γνωρίζει άνοδο της τάξης του 3,7%.

Η αυξητική τάση αυτής της δαπάνης συνεχίζεται περαιτέρω κατά τα δύο έτη της πανδημικής κρίσης, καθώς το ποσοστό της φθάνει στο 23,1% (2020) και σχεδόν στο 22% (2021).

Πού οφείλεται η άνοδος

Σύμφωνα με όσα επισημαίνονται στην έρευνα, οι αιτίες της αυξητικής αυτής τάσης πρέπει να διερευνηθούν τόσο στον πόλο της προσφοράς (π.χ.: άνοδος των τιμών των τροφίμων, αύξηση της προσφερόμενης γκάμας, τμηματοποίηση, εξειδίκευση και επέκταση της αγοράς τροφίμων και των καταστημάτων εστίασης) όσο και σε αυτόν της ζήτησης (π.χ. η πολιτισμική-διατροφική τάση του foodyism, προτεραιοποίηση της κάλυψης των διατροφικών αναγκών σε συνθήκες μειωμένων εισοδημάτων, εντονότερη ενασχόληση με την παρασκευή γευμάτων στο σπίτι και αύξηση, γενικότερα, της διατροφικής κατανάλωσης κατά τη διάρκεια των lockdowns).

Παράλληλα αποδίδεται και στους μιντιακούς θεσμούς-λόγους . Για παράδειγμα: βιβλία μαγειρικής, τηλεοπτικές και διαδικτυακές εκπομπές μαγειρικής, άρθρα γευσιγνωστικής κριτικής κ.λπ.) που, κατά την τελευταία δεκαπενταετία τουλάχιστον, διαχέουν στο ευρύ κοινό γνώσεις περί της διατροφής αλλά και τεχνικές παρασκευής φαγητού.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις