Με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών 200.000 εμπορικές επιχειρήσεις

Του Δημήτρη Χριστούλια

Ένα νέο ηλεκτρονικό «υπερόπλο» θα κάνει «πρεμιέρα» στις 10 Ιουλίου, οπότε και θα ξεκινήσει και η θερινή εκπτωτική περίοδος, «σκανάροντας» τις εκπτώσεις που θα πραγματοποιήσουν περισσότερες από 200.000 εμπορικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του FoodLife «πρόκειται για ένα νέο υπερσύγχρονο και τεχνολογικά προηγμένο ηλεκτρονικό εργαλείο, όπου οι εξειδικευμένοι ελεγκτές θα μπορούν να τσεκάρουν εάν όντως οι εκπτώσεις που πραγματοποιεί ένα εμπορικό κατάστημα είναι πραγματικές και όχι πλασματικές.

Όπως επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτής Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, «για πρώτη φορά στην χώρα μας θα έχουμε την δυνατότητα ηλεκτρονικών και φυσικά εξ’ αποστάσεως ελέγχων σε χιλιάδες καταστήματα που θα πραγματοποιούν εκπτώσεις από τις 10 Ιουλίου έως τις 31 Αυγούστου. Θα μπορούμε με την βοήθεια της τεχνολογίας να ελέγχουμε εάν οι εμπορικές επιχειρήσεις πραγματοποιούν πραγματικές ή εικονικές εκπτώσεις. Οι έλεγχοι θα είναι εξονυχιστικοί και οι παραβάτες θα έρχονται αντιμέτωποι με υψηλά πρόστιμα». Ειδικότερα μέσω ενός ειδικού λογισμικού και με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης οι «ψηφιακοί» έλεγχοι που θα γίνονται και από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) θα εστιάζουν εάν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές ή «μαϊμού». Το νέο υπερόπλο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει σε μεγάλο βαθμό ελληνική σφραγίδα αφού έχει συμβάλλει στην διαμόρφωσή του, σε συνεργασία με κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες επίσης θα χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό εργαλείο για να πραγματοποιούν ελέγχους σε όσα καταστήματα κάνουν προσφορές ή εκπτώσεις. Η χώρα μας όμως θα είναι από τις πρώτες που θα το χρησιμοποιήσει σε 2 εβδομάδες, οπότε και ξεκινά η θερινή εκπτωτική περίοδος.

Ποιοι μπαίνουν στο «στόχαστρο»

Το νέο υπερόπλο των ελεγκτικών Αρχών θα συλλέγει πληροφορίες από πολλές άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και μητρώα, με τους ελεγκτές να είναι σε θέση με το πάτημα ενός κουμπιού να γνωρίζουν τις τιμές των προϊόντων πριν αλλά και μετά την έκπτωση. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουν την δυνατότητα να εντοπίζουν όσες εμπορικές επιχειρήσεις παραπλανούν τους καταναλωτές με εικονικές εκπτώσεις. Στο στόχαστρο του νέου ηλεκτρονικού εργαλείου θα μπουν όλες οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούν εκπτώσεις, όπως τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, με είδη σπιτιού, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων, με οπτικά είδη, αξεσουάρ και πολλά άλλα. Ουσιαστικά με σύμμαχο την τεχνολογία οι ελεγκτές θα πραγματοποιούν εξονυχιστικούς ελέγχους μέσα από τους υπολογιστές τους και θα προχωρούν στην επιβολή προστίμων χωρίς καν να επισκέπτονται το κατάστημα, με την αποστολή ενός mail. Φυσικά, όπου οι ελεγκτές κρίνουν ότι θα πρέπει να προχωρήσουν και σε επιτόπιους ελέγχους αυτό θα γίνεται άμεσα, προκειμένου να επιτύχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Παραπλανητικές εκπτώσεις

Κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου αρκετοί καταναλωτές καταγγέλλουν ότι οι εκπτώσεις είναι εικονικές και όχι πραγματικές. Επί της ουσίας υποστηρίζουν ότι ορισμένοι καταστηματάρχες «φουσκώνουν τις τιμές» λίγες ημέρες πριν από την περίοδο των εκπτώσεων για να τις επαναφέρουν στην συνέχεια προβάλλοντας και διαφημίζοντας ότι πωλούν τα προϊόντα τους με υψηλά ποσοστά εκπτώσεων. Τακτική που είναι παράνομη και όσοι εντοπισθούν από τις ελεγκτικές Αρχές κινδυνεύουν με υψηλά πρόστιμα που μπορούν σε περίπτωση υποτροπής να φτάσουν ακόμη και

Για παράδειγμα ένα μια επιχείρηση έχει ετήσιο τζίρο 500.000 ευρώ το πρόστιμο μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 20.000 ευρώ. Πλέον εδώ και λίγους μήνες η νομοθεσία έχει αλλάξει, έχει γίνει πιο αυστηρή και προβλέπει ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής θα πρέπει να υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την έκπτωση. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, τότε ως τιμή αναφοράς νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του τελευταίου δεκαημέρου πριν από τις εκπτώσεις. Ουσιαστικά με αυτή την υποχρέωση που έχουν οι έμποροι δεν μπορούν να «φουσκώνουν» τις τιμές λίγες ημέρες πριν την έναρξη των εκπτώσεων, παραπλανώντας ουσιαστικά τους καταναλωτές με εικονικά υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή του ποσοστού έκπτωσης. Επίσης, εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης είναι υποχρεωτική. Το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία. Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται η διακύμανση των ποσοστών έκπτωσης. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις