Σε ποιες αγορές στοχεύουν οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να τονώσουν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις. Ανησυχία για την άνοδο των εισαγωγών και την διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκονται οι ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες καταγράφουν μείωση 4,5% το πρώτο πεντάμηνο του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όταν την ίδια στιγμή οι εισαγωγές σημειώνουν άνοδο 2,6% με το εμπορικό έλλειμμα διευρύνεται στο 15%.

Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας 

Σύμφωνα με εκπροσώπους του εξαγωγικού κλάδου, το ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς μετά το 2022 και το ιστορικό ρεκόρ που κατέγραψαν οι εξαγωγές φτάνοντας τα  54,7 δισ. ευρώ, πέρυσι μειώθηκαν στα 50,9 δισ. ευρώ ενώ όπως όλα δείχνουν φέτος αναμένεται να σημειώσουν νέα πτώση κάτω από τα 50 δισ. ευρώ. Ακόμη και κάτω από αυτές τις συνθήκες ωστόσο, πρόκειται για έναν κλάδο που το 2023 συνεισέφερε στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν κατά 22,3%.

Η μείωση των εξαγωγών έχει σημάνει συναγερμό στους φορείς του κλάδου, οι οποίοι σχεδιάζουν νέες παρεμβάσεις προκειμένου να αντιστραφεί η εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα οι ελληνικές εξαγωγές. Ο κύριος στόχος για τους εξαγωγείς είναι να παραμένουν οι εξαγωγές σε τροχιά βιώσιμής και διαρκούς ανάπτυξης ανεξαρτήτως των διεθνών συνθηκών.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις που κάνει ο νέος πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, ο οποίο ανέλαβε τα ηνία του Συνδέσμου από την επί 31 χρόνια επικεφαλής του Χριστίνα Σακελλαρίδη. Σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο του ΠΣΕ «Το 2024 βλέπουμε κλυδωνισμούς στις εξαγωγές. Η στόχευση σε νέες αγορές, η αύξηση των επιχειρήσεων που διαθέτουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό, η παροχή φορολογικών κινήτρων και η υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, μπορούν να οδηγήσουν τις ελληνικές εξαγωγές σε νέα ιστορικά ρεκόρ τα επόμενα χρόνια».

Ο νέος πρόεδρος του ΠΣΕ αποκαλύπτει τις βασικές προτεραιότητές του, προκειμένου να μπουν οι ελληνικές εξαγωγές και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης.

  • Ψηφιακή μεταρρύθμιση

Σύμφωνα με τον Αλκ. Καλαμπόκη, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες προκειμένου να υπάρξουν ψηφιακά εργαλεία τα οποία βοηθούν τις ελληνικές επιχειρήσεις να εξαγάγουν τα προϊόντα τους.

Αναλυτικότερα:

*Με την βοήθεια της τεχνολογίας, πρέπει να υπάρξουν περαιτέρω διευκολύνσεις στις τελωνειακές διαδικασίες.

*Θα πρέπει να μπει σε λειτουργία της εφαρμογής single window προκειμένου οι εξαγωγείς να έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες σε ένα και μοναδικό σημείο.

* Έγκαιρος σχεδιασμός των επιχειρηματικών αποστολών  που γίνονται από το υπουργείο Εξωτερικών. Οι χώρες που επιλέγονται θα πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή και οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην αποστολή θα πρέπει να έχουν ενδιαφέρον για να εξάγουν σε αυτές τις χώρες τα προϊόντα τους.

*Αλλαγές του τρόπου λειτουργιάς των Εμπορικών γραφείων στο εξωτερικό. Προτεραιότητα η φηφιοποίηση των γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ), ενιαίος τρόπος λειτουργίας και και η άμεση επαφήξ των εμπορικών ακολούθων με στελέχη της αγοράς.    Σύσταση νέων γραφείων ΟΕΥ σε χώρες υψηλού ενδιαφέροντος.

2) Φορολογικά κίνητρα

*Περαιτέρω αποκλιμάκωση φόρων και εισφορών.   ,

*Διεύρυνση της ενίσχυσης της ρευστότητας για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις μέσω τραπεζών αλλά και μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Εξαγωγικών Πιστώσεων

(Export Credit Greece)

*Αποκλιμάκωση των επιτοκίων.

*Χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής στα έσοδα από τις εξαγωγές. Για παράδειγμα το  Μεξικό έχει 0% φορολόγηση στα έσοδα που κάνουν οι επιχειρήσεις από τις εξαγωγές.

*Επαναπροκύρηξη του προγράμματος «Εξωστρέφεια» που είχε βοηθήσει πολύ τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στις εξαγωγικές τους προσπάθειες. Όσο περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις εντάσσονται στο εξαγωγικό δυναμικό τόσο το συνολικό όφελος για τις εξαγωγές θα είναι πολλαπλασιαστικό.

*Μείωση του ενεργειακού κόστους.

3) Τρίτες χώρες και ανταγωνισμός

*Διεύρυνση των εξαγωγών σε Τρίτες Χώρες. Σύμφωνα με τον Αλκ. Καλαμπόκη «πρέπει να διεισδύσουμε με ακόμη μεγαλύτερη δυναμική σε Τρίτες χώρες και να αντιστραφεί η παγιωμένη αντίληψη ότι πρέπει να εξάγουμε περισσότερο σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που είναι πιο εύκολο». Αξίζει να σημειωθεί ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Μαίου οι εξαγωγές σε χώρες της Ε.Ε. ανήλθαν στο 66% του συνόλου των εξαγωγών και το 34% σε Τρίτες Χώρες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΕ «όσο διευρύνονται οι εξαγωγές στις Τρίτες Χώρες τόσο οι θα αυξάνονται οι συνολικές εξαγωγές». Σημειώνεται ωστόσο ότι οι εξαγωγές σε Τρίτες Χώρες επιβαρύνονται με υψηλούς δασμούς, που σε αρκετές περιπτώσεις η αξία των δασμών είναι ισόποση με την αξία του προϊόντος που εξάγεται, με αποτέλεσμα να μη είναι ανταγωνιστικά τα ελληνικά προϊόντα.

*Διμερείς συμφωνίες με Τρίτες Χώρες.

*Προστασία των Προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και των προϊόντων Προστασίας Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΓΕ).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση των εξαγωγών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην μείωση των παραγγελιών που κάνουν παραδοσιακοί πελάτες των ελληνικών προϊόντων, όπως είναι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο πεντάμηνο του έτους, παρατηρείται σημαντική πτώση της τάξης του 10% των αποστολών προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ προς τις Τρίτες Χώρες οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν αύξηση της τάξης του 3,3%. Χωρίς όμως τα πετρελαιοειδή η μείωση των εξαγωγών προς τις χώρες της Ε.Ε. είναι της τάξης 5,8% ενώ προς τις Τρίτες Χώρες η πτώση είναι οριακή (-0,2%).

4) Διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης

*Ακόμη μεγαλύτερη διεύρυνση της εξαγωγικής βάση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα το 80% των εξαγωγών πραγματοποιείται από το 20% των εξαγωγικών επιχειρήσεων και το υπόλοιπο 20% των εξαγωγών γίνεται από το 80% των εξαγωγικών επιχειρήσεων.

        5) Διαρκής εκπαίδευση

*Δημιουργία επιμορφωτικών προγραμμάτων για επιχειρηματίες, κυρίως νέους, και στελέχη επιχειρήσεων.

Πλέον τα νέα στελέχη μιλούν περισσότερες γλώσσες και είναι πιο εξοικειωμένοι με τα ταξίδια στο εξωτερικό και τα κοινωνικά δίκτυα. ΜΕ ε την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να αποτελέσουν την νέα γενιά των εξαγωγικών στελεχών.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις