Ποιες είναι οι εισηγήσεις που δέχεται ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος

Με την ακρίβεια να παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά, στο υπουργείο Ανάπτυξης συζητούν μια σειρά από παρεμβάσεις προκειμένου αφενός να αυξηθεί ο ανταγωνισμός και αφετέρου να γίνουν ακόμη πιο αποτελεσματικοί οι έλεγχοι για τον εντοπισμό κρουσμάτων κερδοσκοπίας.

Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας 

Σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος δέχεται εισηγήσεις από στενούς του συνεργάτες για δημιουργία σύγχρονων αγορών που θα πωλούν τα προϊόντα τους οι παραγωγοί απευθείας στους καταναλωτές, χωρίς να μεσολαβούν μεσάζοντες. Αν και οι συζητήσεις βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο βασικός στόχος μέσα από τη δημιουργία αγορών είναι να αυξηθεί ο ανταγωνισμός.

Να έχουν οι καταναλωτές μια ακόμη επιλογή για να κάνουν τις αγορές τους απευθείας από τους παραγωγούς και σε καμία περίπτωση να μην λειτουργούν οι συγκεκριμένες αγορές εις βάρος των λαϊκών αγορών ή του παραδοσιακού λιανεμπορίου όπως είναι τα καταστήματα μαναβικής και τα σούπερ μάρκετ.

Ο ίδιος ο υπουργός εξάλλου έχει διαμηνύσει προς πάσα κατεύθυνση ότι βασικοί πυλώνες της στρατηγικής του για την περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα είναι οι περισσότεροι και πιο αποτελεσματικοί έλεγχοι και η διαρκής αύξηση του ανταγωνισμού. Προς αυτή την κατεύθυνση μάλιστα ήδη έχει ενισχυθεί με εξειδικευμένα στελέχη τόσο η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) όσο και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Οι πρώτες σκέψεις

Η δημιουργία αγορών στις οποίες θα μπορούν να αγοράζουν οι καταναλωτές απευθείας από τους παραγωγούς φρούτα, κρέας, λαχανικά, τυριά, ψάρια, αλλαντικά και άλλα βασικά τρόφιμα, έχει πολύ καλές προοπτικές να προχωρήσει τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με πληροφορίες , καθώς ήδη λειτουργούν αντίστοιχες αγορές στο εξωτερικό.

Στην Ιταλία, στην Γαλλία ή στην Ισπανία για παράδειγμα υπάρχουν στεγασμένοι χώροι, όπου οι καταναλωτές μπορούν να βρουν μια σειρά από τρόφιμα όπως κρέας, γάλα, τυριά, ψάρια, ξηρούς καρπούς και φυσικά φρούτα και λαχανικά. Μάλιστα κάποιες από αυτές τις αγορές έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν και τις Κυριακές, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να αγοράσουν φρέσκα και ποιοτικά προϊόντα σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. Συνήθως αυτές οι αγορές είναι κοντά στα κέντρα των πόλεων προκειμένου να έχουν πρόσβαση, όσο το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές.

Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να δημιουργηθεί μια τέτοια αγορά σε όσο το δυνατόν περισσότερους από τους μεγάλους δήμους της χώρας. Ο υπουργός Ανάπτυξης εξάλλου γνωρίζει πολύ καλά την τοπική αυτοδιοίκηση καθώς έχει διατελέσει υπουργός Εσωτερικών και έχει την γνώση για το πώς θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τέτοιοι χώροι. Παράλληλα, οι συγκεκριμένοι χώροι θα έχουν και ιδιαίτερη δυναμική σε τουριστικές περιοχές, όπου θα μπορούν να τις επισκέπτονται και οι τουρίστες, όπως γίνεται και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης όπως είναι η Ρώμη και η Βαρκελώνη.

Στις συγκεκριμένες αγορές θα μπορούν να πωλούν κάτω από αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες και πιστοποιήσεις τα προϊόντα τους μόνο οι παραγωγοί, οι οποία θα υπόκεινται σε τακτά χρονικά διαστήματα σε εξονυχιστικούς ελέγχους. Δεν θα μεσολαβούν μεσάζοντες και στόχος είναι οι τιμές να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές.

Στόχος είναι να έρθουν πιο «κοντά» οι παραγωγοί με τους καταναλωτές, να πάρει σάρκα και οστά το σχέδιο για «καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι» και ταυτόχρονα να μειωθεί η «ψαλίδα» της τιμής από τους παραγωγούς μέχρι τους καταναλωτές. Στόχος επίσης είναι να ενταθεί ακόμη περισσότερο ο ανταγωνισμός και να μειωθούν οι τιμές σε μια σειρά από βασικά αγαθά.

Έλεγχοι σε όλη την διατροφική αλυσίδα

Την ίδια στιγμή ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έχει δώσει σαφείς εντολές προς όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες να συνεχισθούν οι έλεγχοι σε όλη την διατροφική αλυσίδα, δηλαδή από τους παραγωγούς, μέχρι τους μεσάζοντες και τους λιανέμπορους. Τονίζει μάλιστα ότι οι έλεγχοι θα συνεχισθούν με αμείωτη ένταση και δεν θα διστάσει να βάλει υψηλά πρόστιμα όταν διαπιστώνεται ακόμη και η παραμικρή παράβαση της νομοθεσίας για την αισχροκέρδεια.

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι αύξησε πρόσφατα σημαντικά το ύψος των προστίμων τα οποία φτάνουν τα 6 εκατ. ευρώ σε όσους παραβιάζουν τα περιθώρια κέρδους και τα 5 εκατ. ευρώ σε όσους πωλούν σε προσφορά ή σε έκπτωση τα προϊόντα τους, όταν προηγουμένως έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις.

Παράλληλα, αυστηρά είναι τα πρόστιμα και σε όσες επιχειρήσεις πραγματοποιούν πλασματικές εκπτώσεις, δηλαδή αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων που πωλούν λίγες ημέρες, πριν προχωρήσουν σε «μαϊμού» εκπτώσεις. Στο πλαίσιο της εντατικοποίησης των ελέγχων εκτός από την ενίσχυση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και της Επιτροπής Ανταγωνισμού με εξειδικευμένα στελέχη ο υπουργός προχώρησε και στην ενίσχυση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, με την τοποθέτηση της Άννας Στρατηνάκη, η οποία έχει διατελέσει επί σειρά ετών Γενικής Γραμματέας Εργασίας στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Στόχος της ενίσχυσης του Συνηγόρου του Καταναλωτή είναι να αποκτήσει έναν ουσιαστικό ρόλο εκφραστή των καταναλωτών.

Επίσης, ο υπουργός Ανάπτυξης συνεχίζει τις επαφές του με τους Περιφερειάρχες όλης της χώρας, από τους οποίους ζητεί να συμβάλουν καθοριστικά στον έλεγχο της αγοράς, καθώς είναι αδύνατο οι ελεγκτές της ΔΙ.Μ.Ε.Α. να βρίσκονται καθημερινά σε όλη την Ελλάδα.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις