Ένας χρήσιμος οδηγός αγορών από το Ινστιτούτο Καταναλωτών, Ν. ΙΝΚΑ

Συστάσεις προς τους πολίτες για τις αγορές που θα πραγματοποιήσουν την ημέρα της Black Friday  την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου και τη Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου, ημέρα του  Cyber Monday  απευθύνει το Ινστιτούτο Καταναλωτών, Ν. ΙΝΚΑ.

Αναλυτικά, οι καταναλωτές θα πρέπει:

1.Να καθορίσουν τον προϋπολογισμό τους από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθούν οι καταναλωτές. Οι καταναλωτές θα πρέπει να καθορίσουν από πριν τι χρειάζονται  και το μέγιστο ποσό που θέλουν να διαθέσουν, έχοντας υπόψη τις οικονομικές τους δυνατότητες.

  1. Να διενεργήσουν  έρευνα αγοράς.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να εντοπίσουν τα προϊόντα που πιθανόν να  τους ενδιαφέρουν από πριν, και  να σημειώσουν την τιμή τους, ώστε να  μπορούν πιο εύκολα να έχουν πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.
  2. Να μην αγοράσουν  ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που τους ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθούν  ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις τους.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να αναζητήσουν κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να αξιολογήσουν την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.
  3. Να αξιοποιήσουν το διαδίκτυο.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσουν εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που τους ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.
  4. Να ενημερωθούν για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβούν σε αγορά.  Οι καταναλωτές θα πρέπει να θυμούνται  ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος εντός 14 ημερών. Οι καταναλωτές μπορούν να  ακυρώσουν την παραγγελία τους για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξουν  γνώμη.
  5. Όταν αγοράζουν καινούρια προϊόντα είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, να παρέχουν εκ του νόμου χωρίς επιπλέον κόστος ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών.
  6. Να κάνουν  δωρεάν επισκευή εάν το προϊόν που αγόρασαν αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής τους ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.

8.Να ενημερώνονται από τον  πωλητή/έμπορο για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.

9.Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις ηλεκτρονικές αγορές. Επισκεπτόμενοι την σελίδα (site) ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, προτού προβούν σε αγορά πρέπει πρωτίστως να ελέγξουν ως καταναλωτές εάν η επιχείρηση γνωστοποιεί – δηλώνει:

α) τα πλήρη στοιχεία της (επωνυμία, έδρα, φορολογικά στοιχεία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λ.π.), τα οποία καλό θα ήταν να διασταυρώσουν  οι πολίτες στο μέτρο του δυνατού,

β) τους κανόνες παράδοσης και επιστροφής των προϊόντων κυρίως ως προς το δικαίωμα υπαναχώρησης του αγοραστή (προθεσμία και όροι υπαναχώρησης – επιστροφής του προϊόντος και σε ποια κατάσταση),

γ) τέλος την τελική τιμή του προϊόντος με τις πρόσθετες επιβαρύνσεις (πχ φόροι, έξοδα αποστολής, έξοδα αντικαταβολής κλπ.).

Πώς μπορούν να προστατευθούν οι καταναλωτές

Οι καταναλωτές μπορούν να προστατευθούν με διάφορους τρόπους. Αναλυτικά:

1.Να κάνουν καταγγελία στην Γενική Διεύθυνση προστασίας καταναλωτών στον τετραψήφιο τηλεφωνικό αριθμό 1520 ή καταγγελία ηλεκτρονικά (έχει σχετική φόρμα καταγγελίας).

2.Να κάνουν καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) που είναι αρμόδια για τις ανωτέρω παραβάσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 2251/1994, στο epant.gr

3.Να κάνουν  καταγγελία σε πιστοποιημένες Ενώσεις καταναλωτών. Το Ινστιτούτο Καταναλωτών που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη στα πλαίσια του θεσμικού του ρόλου, είναι στην υπηρεσία του καταναλωτή παρέχοντας αναλυτικές πληροφορίες και καθοδήγηση για τα δικαιώματα του.

Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις