Σούπερ μάρκετ: Σε ποια προϊόντα μειώθηκαν και πού αυξήθηκαν οι τιμές τον Δεκέμβριο
Τι δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Δεκέμβριο 2024 εμφανίζονται μεσοσταθμικά μειωμένες κατά 0,94% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ. Η ίδια έρευνα καταδεικνύει πλήρη σταθεροποίηση των τιμών στο 12μηνο 2024, με οριακή αύξηση, κατά μέσο όρο +0,04% σε σχέση με το 12μηνο 2023.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-10,52%),
- τροφές και είδη για κατοικίδια (-7,8%),
- χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-5,42%),
- βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,74%),
- κατεψυγμένα είδη (-3,1%).
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, όπως επισημαίνεται.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+4,5%),
- φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+4,44%),
- ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+4,03%),
- αλκοολούχα ποτά (+3,42%),
- νερά, αναψυκτικά, χυμοί (+2,59%).
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.
Σημειώνεται ότι από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας, οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση.
Παρατηρείται επίσης πλήρης σταθεροποίηση των τιμών το 12μηνο 2024, κατά μέσο όσο +0,04% σε σχέση με το 12μηνο 2023. Επίσης από τους 12 μήνες, στους 7 μήνες οι τιμές ήταν μεσοσταθμικά μειωμένες και τους 5 μήνες αυξημένες. Συνολικά καταγράφεται μία αποκλιμάκωση στις τιμές σχεδόν στο σύνολο των κατηγοριών που εξετάζονται στην έρευνα. συγκεκριμένα οι 12 από τις 23 κατηγορίες παρουσίασαν μεσοσταθμικά αύξηση το 2024 και οι 11 μείωση. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, στα χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, στα αυγά και βούτυρα, στα τυροκομικά και στις παιδικές βρεφικές τροφές. Αντίθετα αυξήσεις καταγράφηκαν σε φρέσκα ψάρια και θαλασσινά, σε μπισκότα και σοκολάτες, σε νερά, αναψυκτικά και χυμούς, και στα αλκοολούχα ποτά.
Διαβάστε επίσης:
Σούπερ μάρκετ: Οι αλλαγές στο καλάθι λόγω της ακρίβειας
Ακολουθήστε το foodlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις